Wat bepaald de draagtijd van een wezen?

Hoe kan het dat de draagtijd tussen dieren zo verschillend is. De regel geldt dat hoe groter het dier, hoe langer de draagtijd. Maar hier zijn uitzonderingen op. maar als je bijvoorbeeld naar de draagtijd kijkt van een nijlpaard ten opzichte van mens is meer dan een maand korter, maar de nijlpaardbaby is haast twee keer zo zwaar als een menselijke baby

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Amadea
9 jaar geleden
Het zal om de grootte in verhouding gaan, en hoe zelfstandig het wezen direct na de geboorte is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kom je meteen op een punt. Een nijlpaard is groter en zelfstandiger dan een mens en toch is de drachting korter

Het beste antwoord

De draagtijd is per soort evolutionair bepaald. Er is niet zo iets als een algoritme dat op basis van bepaalde crteria de draagtijd bepaald. Van de babies die geboren worden overleven degene die in hun ontwikkeling zo ver zijn dat ze de meeste kansen hebben. Er zullen we minima zijn, een nijlpaard zal nooit de draagtijd van een muis krijgen. Als een nijlpaard haar jong baart na een dag of twintig is het namelijk niet levensvatbaar. En dat is precies de evolutionaire selectie die uiteindelijk de draagtijd bepaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor dit antwoord.