Wie weet wat dit is in dit urinepreparaat?

Hallo allemaal,

Ik volg de opleiding Paraveterinair waarbij we ook het vak laboratorium krijgen. Op dit moment zijn we bezig met urine. Ik heb de urine van mijn hond meegenomen, afgedraaid en een urinepreparaat gemaakt. De Combur-teststrips gaven aan dat de urine geen leuko's bevatte. Nou zijn er toch een hoop leukocyten (en erytrocyten) te zien en ook zitten er een paar dingen in die ik en mijn docent niet kunnen plaatsen.

Wat informatie over de hond:

Reu, 2 jaar oud, eet Hills Prescription Diet z/d (hypoallergeen) en het is een bulldog.

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 8 minuten:
De foto's die te zien zijn, zijn trouwens met een vergroting van 100 X 10 + olie genomen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Naar alle waarschijnlijkheid zijn dit iets oudere, samengeklonterde bloedcellen. Het kunnen alleen leukocyten zijn, maar ook leuko's én erytrocyten.
Gezien de vergroting en de aanwezigheid -die je zelf aangaf- van losse leuko's en erytro's, zou ik denken dat het hierom gaat, ook omdat Ik geen kristallen zie, en de urine (althans in het veld dat wij zien) schijnt schoon te zijn.
Dit soort klonters zijn moeilijk herkenbaar omdat ze per definitie onregelmatig van vorm en grootte zijn, en afhankelijk van in welke stadium van degradatie de cellen zich bevinden, is ook het uiterlijk steeds anders.
In ieder geval denk ik niet direct aan iets afwijkends.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk ook aan het veelvoorkomende struviet (vormt zich bij nierproblemen) alhoewel dit er niet op lijkt.