Wat veroorzaakt de afwijkingen tijdens inteelt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kruising van verwanten

Antwoorden (5)

Als de vader en de moeder allebei een recessief gen voor een bepaalde aandoening hebben, is de kans veel groter dat hun kind dat gen van twee kanten krijgt en dus daadwerkelijk de aandoening ontwikkelt.

Als de vader en moeder familie van elkaar zijn, is de kans veel groter dat ze beiden zo'n gen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inteelt veroorzaakt niet per definitie afwijkingen, maar omdat de ouders familie van elkaar zijn en dan beiden drager kunnen zijn van dezelfde erfelijke afwijkingen, wordt de kans op erfelijke afwijkingen versterkt.

Voorbeelden hiervan zijn te zien geweest in bijv. de Russische tsarenfamilie en de nakomelingen van de Britse koningin Victoria Deze nakomelingen hadden allemaal een verhoogd risico op hemofilie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zouden gunstige genetisch bepaalde eigenschappen in families bevorderd kunnen worden door inteelt, maar inteelt zal bij mensen resulteren in een zeer hoog aantal miskramen en afwijkingen, tot de schadelijke recessieve genen na een tiental generaties voortplanting met niet-verwanten verdwenen zijn. In de meeste samenlevingen rust er een taboe op een huwelijk tussen te nauw verwante familieleden.

De geschiedenis kent echter veel inteelt in adellijke families. Praktisch alle vorstenhuizen in Europa trouwden gedurende vele eeuwen steeds onderling om bezittingen en adellijke titels in de familie te houden. In dit verband is het Habsburgse huis berucht om de veel voorkomende afwijkende onderlip en kin.

Martha's Vineyard, een eiland voor de oostkust van de Verenigde Staten kende in de 18e en 19e eeuw als een geografisch en infrastructureel geïsoleerd gebied relatief veel mensen met erfelijke doofheid. Dit had tot gevolg dat een groot deel van de (niet-dove) populatie de lokale gebarentaal ook vloeiend beheerste.

De Volkskrant van 26 april 2002 bericht: Een derde van de Turken en Marokkanen die een partner uit het land van herkomst haalt, trouwt met een neef of een nicht. Een onderzoek door het Universitair Medisch Centrum Utrecht eerder dat jaar wees uit, dat aangeboren afwijkingen de voornaamste doodsoorzaak vormen onder jonge migranten, hetgeen terug te voeren is op de vele huwelijken tussen familieleden.

Bij bepaalde groeperingen onder de Joden worden, voor het sluiten van een huwelijk, beide partners getest op bepaalde erfelijke ziektes cq. aandoeningen, gezien de door geschiedenis sterk vergrote kans op deze ziektes bij deze groeperingen.

Een onderzoek van Peter D. Keightley, Martin J. Lercher en Adam Eyre-Walker heeft aangetoond dat menselijke genen veel meer mutaties hebben ondervonden dan genen van knaagdieren. De verklaring die ervoor gegeven wordt is, dat knaagdieren altijd in zulke aantallen voorkwamen dat er genoeg keuze was om inteelt te voorkomen, terwijl menselijke populaties in het verleden zo klein zijn geweest dat mutaties zich goed konden verspreiden.

Over het algemeen levert inteelt voor mensen meer nadelen dan voordelen op en kan daarom het beste voorkomen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de conceptie krijgen kinderen de genen van vader en moeder, dus twee complete "bouwplannen"
Nu zitten er in ieder "bouwplan" ziekten, tekortkomingen maar ook gewoon fouten.(beschadigingen)
Gelukkig hebben zeer verschillende ouders (wat betreft afstamming) zelden exact dezelfde fouten in hun genen en worden de "bouwplannen" grotendeels samengesteld uit de goede delen van het genenpakket van man en vrouw.
Zijn man en vrouw verwant, dan zitten er op veel plaatsen dezelfde fouten in de genen en kan dus niet zo een goed "bouwplan" uit het genetisch materiaal worden samengesteld, welke risico groter is naarmate de verwantschap sterker is.
Wel spelen complicerende factoren als dominant en reccesief gen daarin verder nog een rol, maar de werkelijke reden waarom inteelt afwijkingen veroorzaakt is zoals boven beschreven.
Voor de begripvorming heb ik wat minder jargon gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een direct antwoord op je vraag is; die afwijkingen die er al zitten, maar niet tot uiting komen, kunnen sneller zichtbaar worden door inteelt. Rede is; Je selecteert slechte genen ook, die anders niet of minder snel zichbaar worden. Dit komt door terugkruising.
groet