wat voor paddestoel is dit op de foto die gevonden is in Zoelen

Zie foto

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je het openbreekt is het geel maar verkleurd gelijk naar blauw/groen en ik zag dat er wormpjes in leven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De kastanjeboleet is erg talrijk in bossen vaak bij (Japanse) Larix. Deze paddenstoel heeft een donkerbruine bovenkant (kastanje) en een lichte gelige onderkant. Als je met je duim op de onderkant drukt verkleurt hij daar van geel naar een soort vuilgroen. Ze zijn goed te eten, maar dit exemplaar is blijkbaar gevonden door insecten (vaak kortschildkevers, de wormpjes zijn keverlarven), waardoor hij niet geschikt is voor consumptie.

Er zijn overigens veel soorten boleten die ook wat verkleuren bij aanraking. Alleen de heksenboleet en de satansboleet zijn giftig. Dat zijn nogal dikke veelkleurige paddenstoelen, dus vrij goed onderscheidbaar van andere boleten.

Vermoedelijk heb je dus een kastanjeboleet gevonden.