Waarom komen insecten op lichte bronnen af?

Soms zie je het licht niet eens meer door alle insecten, waarom vinden insecten licht zo interessant?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze vinden lich niet interresant.

Het beste antwoord

Nachtinsecten worden aangetrokken door licht omdat de lichtsterkte hun vleugelslag bepaalt. Zolang het licht in beide ogen even sterk schijnt - zoals bij een verre lichtbron als de maan - bewegen beide vleugels even snel en kan het insect in een rechte lijn vliegen. Er zijn 's nachts echter nog veel meer lichtbronnen. Bijvoorbeeld een straatlantaarn of een lamp op het tuinterras. Zo'n vlakbij gelegen lichtbron schijnt in het ene oog sterker dan in het andere. Daardoor beweegt de ene vleugel sterker dan de andere, waardoor het insect in een spiraalbeweging naar het licht vliegt en er uiteindelijk tegenaan botst.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat geld voor veel insecten, maar vergis je niet. De meeste insecten, en vooral diegene die jou persoonlijk lastig vallen, reageren niet op licht maar op jouw lichaamsgeur. Veel mensen maken de fout door te denken dat die op het licht af komen. Voor wat betreft de insecten die om je lampen circuleren: die komen eerder op de warmte van de lamp af dan op het licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar zou jij naar toegaan als je in een donkere kamer stond, en in de verte een 'lichtpuntje' zag? Er naartoe natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het zo bij een bromvlieg, dat als hij binnen zit meteen weer naar buiten wil. (je ziet ze dan ook tegen het raam aan vliegen) Zodra ze licht zien denken ze dat ze daar naar buiten kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is bij insecten niet zozeer het zichtbare als wel het ultraviolette licht waar ze naar toe willen ,omdat ze denken dat daar iets te halen valt (sex of voedsel), ook de mens doet dat loop maar eens in een willekeurige binnenstad rond ,daar waar iets te beleven is is de neonreclame het meest zichtbaar,met als meest zichtbaar voorbeeld de rode lampen in de rosse buurten,daar komen de mensen ook als insecten op af.