Het immuunsysteem is in staat lichaamsvreemde stoffen te onderscheiden van lichaamseigen stoffen.
Bij het indringen van een splinter komt het systeem in actie tegen deze stof (ziekteverwekker)
Het immuunsysteem herkent de moleculen van de stof (splinter) en ontwikkelt antistoffen die als een sleutel op het slot van die stof past. Deze 'op maat gemaakte ' antistoffen bevatten de stoffen voor het doden van de ziekteverwekker.
Het immuunsysteem is zo gevoelig dat het elke lichaamsvreemde cel kan ontdekken en is zo complex en ingenieus dat het er bijna altijd in slaagt passende 'sleutels op de sloten' te vinden, ondanks dat er miljoenen soorten moleculen van ziekteverwerkers bestaan.

Toegevoegd na 8 minuten:
De onderdelen van het immuunsysteem komen uit de stamcellen van het beenmerg. deze stamcellen ontwikkelen zich tot een groot aantal verschillende celtypen. Sommige stamcellen worden de cellen die de antistoffen aanmaken, anderen worden de T-cellen die dor het hele lichaam op zoek gaan naar vreeemde indringers en een aantal van hen heeft als taak de immuunreactie
te beheersen en te ondersteunen. Weer andere cellen hebben de taak zich vast te hechten aan de indringer en deze onschadelijk te maken.
Het immuunsysteem is daarom ook verspreid in het hele lichaam.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je lichaam waarschuwt je door middel van een pijnprikkel, omdat er weefselbeschadiging optreedt, of gaat optreden. Er is kans dat het gaat ontsteken. Als er sprake is van een ontsteking, wordt de huid om de splinter heen rood, warm, gaat zwellen, voelt pijnlijk aan en er is sprake van functieverlies (stijfheid).