Wat hoor ik hier in Frankrijk zo hard "tjirpen".. ik dacht steeds dat het krekels waren maar nu heeft men het hier over boomkikkers?

Wie kan het me zo uitleggen dat ik hier het verschil hoor??
:-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
17.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je al lekker aan het genieten van lekkere lome avonden en heerlijke croissantjes bij het ontbijt??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat het een krekelsoort was (hier geleerd dat het een cicade is). Vind het altijd heerlijk als die beesten eindelijk ophouden. :-)

Het beste antwoord

Carien heeft gelijk, dit is de herriemaker die je hoort. In Frankrijk noemen ze hem trouwens de Cicalle. Geen krekel dus. Komt 's zomers in grote getale voor in gebieden rond de Middelandse Zee. In tegenstelling tot 'Japie' houdt de Cicade 's nachts zijn snater. Zodra de zon opkomt en het licht langzaam de beboste dalen inkruipt, starten ze massaal hun 'gezang'.

Ze bezitten net als de kameleon de eigenschap om hun kleurschakering aan te passen aan de omgeving. Daarom zijn ze vaak moeilijk te vinden terwijl je ze overduidelijk hoort snerpen.

Ze vliegen, maar erg handig daarin zijn ze niet. Ik zie ze regelmatig (op zoek naar een nieuwe podiumplaats), met een rotgang tegen muurtjes en electriciteitspalen aan knallen. Doet bij mij zelfs zeer! Maar al met al......, ze brengen wel het speciale zomersfeertje!

Toegevoegd na 1 dag:
Op de tweede afbeelding kan je mooi zien hoe knap ze zich kunnen 'verbergen'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb het geluid voor je gevonden van een boomkikker.
Misschien dat je zelf kunt horen of het geluid overeen komt met wat je daar hoort.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hhttp://waarneming.nl/sound/2303.mp3ier

Het geluid van een boskrekel..

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit is het geluid van een boskrekel..

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik hoop dat je er een beetje wijs uit wordt!
De eerste; home planet, is de boomkikker
De tweede;waarneming.nl, is de boskrekel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je cicaden hoort. Die zitten vooral in parasoldennen. Ze verpoppen onder de grond en klimmen dan naar boven. Ze leven heel kort maar maken vooral zodra de zon erop schijnt een geluid dat veel lijkt op krekels. Als je onderaan de parasoldennen kijkt zie je soms hun oude 'jasjes' nog hangen. Krekels maken meer een zagend geluid (zoals een zaag heen en weer gaat) Cicaden maken meer een constant geluid en dan zijn ze soms weer even stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn het krekels. Die beginnen geluid te maken als de temperatuur boven de 30 graden komt; als het kouder is zijn ze stil. Zo gaat dat hier in Zuid Spanje tenminste en ik neem aan dat dat in Frankrijk en andere landen net zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In griekenland (op het eiland Kos) hoorde ik ook vaak hard getjilp of gepiep, kan het geluid niet echt omschrijven.

Maar daar hingen ook stroomdraden over de dorpjes heen,
dus misschien kan dat het zijn geweest bij mij, maar misschien is dit bij jou ook het geval.