De tijdbeleving hangt sterk af van je denksnelheid.
Deze is erg afhankelijk van de situatie en in mindere mate ook van je leeftijd.
In noodgevallen kan onze denksnelheid enorm oplopen en
lijkt alles in slow motion te gebeuren.
We relateren de tijd dus aan het aantal gedachten per tijdseenheid.
Jonge mensen ervaren de tijd langzamer dan ouderen, ik denk dat dit komt omdat jonge mensen in kleinere stapjes denken maar wel sneller, terwijl ouderen in grotere (complexere) stappen denken maar dit in een langzamer tempo doen.
Dit heeft tot gevolg dat - bij een gelijk tijdbeleven per gedachtenstap- jonge mensen een dag/tijd als langer ervaren dan ouderen, die je vaak hoort zeggen dat de tijd zo snel gaat. Jongeren hoor je dit veel minder vaak zeggen.
Verder is de tijdbeleving natuurlijk ook afhankelijk van of je een leuke tijd hebt of niet, een kwartier in de tandartsstoel lijkt veel langer dan een kwartier op de kartbaan om maar een voorbeeld te noemen.
Vertaald in computertermen zou je kunnen zeggen , dat jonge mensen op een hogere kloksnelheid werken met een geringer aantal bits per stap en dat ouderen een langzamere processor hebben met een (veel) groter aantal bits per stap.
Omdat de totale denkkracht dan gezien kan worden als het aantal stappen per seconde X het aantal bits per stap
en de tijdbeleving als het aantal stappen per seconde,
lijkt de tijd voor ouderen sneller te gaan dan voor jongeren terwijl ze qua denkcapaciteit toch gelijkwaardig kunnen zijn.
Ik heb mij deze vraag een tijd geleden zelf gesteld en gepoogd daar een goed antwoord op te vinden.
Ik hoop dat dit gelukt is, de andere antwoorden zal ik dan ook met belangstelling volgen en de vraag als goede vraag
aanmerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de mens neemt het niet direct waar, maar de mens concludeert uit waarnemingen dat tijd voorbij gaat.
14 jaar geleden
Ik zie in de spiegel dat de tijd verstrijkt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ;-)
Door af en toe op de klok te kijken.