Herten zijn planteters, ze eten planten(twijgjes), eikels, nootjes en fruit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het spijsverteringsstelsel van een hert lijkt op dat van andere herkauwers, zoals het rund of schaap. Maar een hert heeft, net als een paard, geen galblaas. Voor een edelhert en een damhert, die tot de ¨grazers¨ behoren, is in de zomermaanden een sappige weide geschikt.

Luzernehooi is meer geschikt voor herten dan ¨gewoon¨ grashooi. Een mengsel voldoet zeer goed, zeker als het gehakseld is. Een ruw eiwitpercentage van ongeveer 15-17 % is de regel voor alle leeftijden en omstandigheden.

Herten geven de voorkeur aan makkelijk verteerbaar ruwvoer en willen graag vaker op een dag eten, omdat hun pens maar beperkt van omvang is. Voldoende structuur is belangrijk om een goede penswerking te kunnen garanderen. Alleen krachtvoer of te kort gehakseld voer kan vaak dodelijk zijn.

Gras lusten ze altijd. Net als hooi, bladeren en eikels. Het is aan te raden herten altijd brokken bij te voeren. Want een hert is bijna het hele jaar drachtig of zogend en heeft hiervoor extra energie nodig. Er zijn speciale hertenbrokken, maar ze doen het ook goed op Rundvee A brok. Natuurlijk is ook schoon drinkwater onmisbaar.
Amadea