hoe komen er paddestoelen

ik wil weten hoe de paddestoelen komen ze uit de grond
en op wat leven ze

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Antwoorden (5)

Paddestoelen kan je vergelijken met wat bloemen zijn voor planten. Er komen zaadjes uit waaruit nieuwe planten kunnen groeien.

Een paddenstoel is een soort "bloem" van een schimmel die onder de grond leeft, of in dood hout. Die paddestoelen komen dan boven de grond en bevatten sporen (bij schimmels heten het niet zaden) en die sporen kunnen zich verspreiden. Uit de sporen groeien nieuwe schimmels.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op schooltv staan ook veel filmpjes: http://www.schooltv.nl/beeldbank/zoek/?o=1540274&gr=po

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zeg hierboven dat je het kunt vergelijken met een bloem, ik bedoel eigenlijk de vrucht die uit een bloem groeit. In de vrucht zitten de zaadjes en in de paddenstoel de sporen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Spreekbeurt over padenstoelen:

http://www.spreekbeurten.info/paddestoelen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paddestoelen zijn schimmels lees verder hieronder de link
13 jaar geleden
Een paddenstoel, zoals jij 'm boven de grond ziet, of buiten een houtstammetje, is eigenlijk een vrucht. Als ie rijp wordt, gaat ie sporen verspreiden, hele kleine zaadjes, en zo kunnen ook op andere plekken paddenstoelen komen.
In de grond of in het hout zit een schimmel, de zwamvlok, en die maakt de vrucht, de paddenstoel.
Soms kun je dat heel goed zien, bij heksenringen ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Heksenkring ) in het gras: dan zie je in een cirkel allemaal paddenstoelen staan, eigenlijk is dat 1 schimmel, 1 zwamvlok, die meerdere vruchten maakt, zoals een boom ook meerdere appels of eikels of kersen kan maken.

Op wat ze leven kan erg verschillen: sommige paddenstoelen groeien vooral graag op mest, dus op poep, anderen groeien alleen maar op levend hout, weer anderen alleen op dood hout, of natgeworden hooi, of.... Noem maar op, elke plek die je kunt bedenken heeft wel z'n eigen paddenstoelen.

Hier staat heel veel eenvoudige informatie over paddenstoelen en alles wat erbij hoort: http://www.kinderpleinen.nl/showPlein.php?plnId=289

Er lijkt niet veel te zitten tussen simpele uitleg of complete ingewikkelde uitleg dus ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord Hippo.
Paddestoelen zijn inderdaad schimmels.

De grootte van schimmels kan sterk verschillen: er bestaan microscopisch kleine soorten maar ook soorten die gigantische afmetingen kunnen krijgen. Een honingzwam (Armillaria ostoyae) in de Amerikaanse staat Oregon is naar schatting 2400 jaar oud en heeft een ondergronds dradennetwerk met een omvang van 890 hectare. Daarmee is deze schimmel het grootste organisme ter wereld. Ook in het Engadin in Zwitserland is een schimmel met een grote omvang bekend. Hier is de schimmel ongeveer duizend jaar oud en ongeveer 800 meter lang en 500 meter breed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paddestoelen zijn eigenlijk de vrucht van een schimmel. Die schimmel heet mycorrhiza. Schimmels zijn suiker- en eiwitrijk.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sommige paddestoelen leven samen met wortels van bepaalde planten, bomen of struiken. Vliegenzwam leeft vooral in de buurt van de wortels van dennen en sparren. De groene knolamaniet leeft graag op de wortels van de eik en de truffel ook. Met een moeilijk woord noemt men dat symbiose. De schimmel volgt grotendeels de plaats waar wortels zijn en soms maakt de schimmel een overstapje naar andere dichtbij zijnde wortels en zo ontstaat een kring ( heksenkringen).

Op bomen ontstaan paddestoelen (banken) vooral, omdat de boom dan van binnenuit aan het rotten is. Het kernhout en het spinthout van bomen bevat ook veel suikers en die lusten de schimmels wel.