Als je bomen rooit en het hout weghaalt of het gras maait en weggooit, zakt de bodem dan? Met ander woorden, als je nooit mest toevoeg daalt de bodem?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja, de bodem zal minimaal dalen

Gras bestaat voor een groot deel uit eiwit, en een heel klein deel uit mineralen

Eiwit is een combinatie van N (Stikstof) C ( koolstof ) en H ( Waterstof )
daarnaast uit mineralen als Magnesium, Selenium, en nog een heel aantal meer

Het stikstof wordt gestrooid door de boer, C van CO2 komt uit de lucht en H komt uit de grond van H2O water
De mineralen worden ook gestrooid in zeer kleine hoeveelheden.

Zou je dus geen mest of kunstmest strooien dan is de plant genoodzaakt om N en de andere mineralen uit de bodem te halen. hierdoor zal de bodem dus minimaal dalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze vraag, omdat ik moeite heb om tuinafval in de groen bak te doen en niet op de composthoop. Discussies met mijn vriendin. Composteren is sowieso goed. Duidelijk antwoord.
Reddie
8 jaar geleden
Theo15, je vergeet P (Fosfor).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie, je hebt gelijk, daarom heb ik er ook neergezet, bij mineralen, en nog veel meer, omdat er ook nog veel sporenelementen zijn, en de opsomming voor et antwoord niet uitmaakt.
Maar inderdaad N P en K zijn de belangrijksten
resp dus Stikstof Fosfor en Kalium
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De mineralen worden ook gestrooid.......plant genoodzaakt om het uit de bodem te halen.
De bodem hoogte varieert alleen door het gehalte aan mineralen, naast de opgeslagen stikstof N.
De variatie zal wel bijna niet te meten zijn.
Goed antwoord.