heeft een gedeelte van mij in de buik van m'n grootmoeder gezeten? eicel

ik weet dat ik pas van mij kan spreken na de versmelting van de ei en de zaadcel maar toch

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Antwoorden (7)

Nee, elke vrouw maakt nieuwe eicellen aan. Het is dus niet dat je oma de restjes door heeft gegeven..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey ;) Goede vraag zeg! Het is een beetje ver gezocht, maar tjah als je het zo bekijkt ben jij ooit een ongerijpte eicel geweest in de eierstok van je moeder. Hier ben jij ontstaan toen je moeder nog een foetus was dus ja; jij hebt ooit in de baarmoeder van je grootmoeder gezeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niks van jou heeft in je grootmoeder gezeten. Eicellen leven altijd maar een paar dagen en sterven dan af.
Zaadcellen worden na iedere zaadlozing weer opnieuw geproduceerd ook zaadcellen leven maar een paar dagen na de zaadlozing.
Dus het enige waar jij uit stamt is één zaadcel van je vader en één eicel van je moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
mee eens ALLE eicellen die je als vrouw ooit hebt zijn al VOOR de geboorte aanwezig, dus zoals de vragensteller het bedoelt zit je in 2 buiken
Ja hoor, een gedeelte van jouw genen heb je van je grootmoeder en waarschijnlijk zelfs van je grootmoeders grootmoeder en wie weet nog veel verder weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn niet dezelfde moleculen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn weten is er niet over dezelfde moleculen gesproken.
je hebt natuurlijk TWEE grootmoeders.

Als je de eicel ziet als de helft van de jij die je nu bent heb je dus inderdaad in de buik van de grootmoeder gezeten die de moeder is van JOUW moeder.

Alle eicellen die een vrouw in haar leven heeft zijn al VOOR de geboorte gevormd (een heel groot deel is zelfs al verloren gegaan voordat een meisje geboren wordt)

Echter zaadcellen worden "vers" aangemaakt. dus in de tijd dat je VADER nog in de buik van ZIJN moeder zat (dat is OOK jouw grootmoeder) was jij nog niet aanwezig als die zaadcel
amigo
12 jaar geleden
Dat is de vrouwelijke kiemlijn, die zoveel generaties teruggaat als er leven is. In die zin heb je ook maar één grootmoeder. De kiemcellen zijn onsterfelijk.
De andere lichaamscellen (somatische cellen) en het gehele individu kun je zien als een manier om weer een nieuwe generatie kiemcellen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle vrouwen geven altijd de hele cel, op de halve kern na (die komt van je vader), door aan het kindje. Deze cel is de bassiscel voor alle cellen in jouw lichaam. Dit komt doordat een cel zich deelt door eerst te groeien, en daarna te splitsen. De ribosomen in al jouw cellen zijn genetisch identiek aan die van je moeder, de moeder van je moeder, enz. Alleen het DNA in de celkern van de bevruchte eicel is anders, en daardoor ook de eiwitten die jouw cellen produceren. Dus ja, het grootste gedeelte van waar jij uit bent ontstaan heeft in de buik van jouw grootmoeder, van je moeders kant dan, gezeten.