Hoe kan het dat over de hele wereld de homo sapiens is verspreid?

er zijn wel verschillende rassen, maar geen verschillende soorten mensen op de wereld, heeft de evolutie hier 'geen tijd' voor gehad ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn geen eens verschillende rassen. Sommige stammen in Afrika hebben meer genetische variatie dan pak 'm beet Noorwegen.

Het beste antwoord

Als je
A Short History of Nearly Everything van BILL BRYSON
leest, dan begrijp je dat het geen algemene gedachte is, dat bijvoorbeeld het gele ras, het witte ras en het zwarte ras dezelfde voorouders hebben.

En de vraag van verschillende voorouders is eigenlijk alleen de vraag wanneer (voor of na het ontstaan van de homo sapiens) en waar (lokaal of in Afrika) de afsplitsing van subrassen heeft plaatsgevonden.

Als je de docu van Nat.Geo ziet over Australie, dan zie je het wonder van de verspreiding van de mensheid richting Australia.

De docu noemt niet expliciet de gedachte van verschillende voorouders.

De conclusie van boek en docu zijn, dat de stelling dat de homo sapiens over de hele wereld is verspreid, niet zo hard is als jij denkt. Het is teveel om hierop in te gaan, beter is om boek te lezen (Is ook in het Nederlands verkrijgbaar) en de docu te zien (hoe dat moet weet ik niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk was de mens an sich zo'n geslaagd product, dat er geen andere soorten nodig waren, of misschien zijn ze er wel ooit geweest,maar niet succesvol en dus uitgestorven.
Aangezien ze zich aan alle omstandigheden konden aanpassen hebben ze zich over gans de aardkloot verspreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar hoe kan het dan dat PRECIES hetzelfde soort in bv. nederland en op de andere kant van de wereld, Australie, precies dezelfde soort rondlopen, de zijn totaal afgesloten van elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Aboriginal is wel de zelfde soort,maar heeft toch duidelijk een een andere ontwikkeling doorgemaakt, dan wij van her kaukasische ras, lijkt me. Zolang we niet exact weten hoe de oermens er heeft uitgezien is het antwoord moeilijk te geven.
Homo sapiens heeft geen populaties gehad die lang genoeg volledig geïsoleerd zijn gebleven om genetisch voldoende uit elkaar te geraken voor het opsplitsen in meerdere soorten.