Kan brood groeiafwijkingen veroorzaken bij eendjes?

Ik las in een oud blaadje dat het niet goed zou zijn jonge eendjes brood te voeren. Brood zou te veel eiwitten bevatten. Als jonge eendjes te veel eiwitten binnenkrijgen, zouden hun vleugels een groeiafwijking gaan vertonen waarbij het laatste kootje van de vleugels een kwartslag naar buiten zou groeien, met als gevolg dat de eend later niet of nauwelijks kan vliegen.

Klopt dit verhaal?

Zo ja, waar kan ik hier meer over vinden?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Bordensteker
9 jaar geleden
Vroeger gebeurde dat ook wel door teveel aardappelen in uw Eendje te stoppen ;-)
Zo eendje: http://www.limozine.nl/mallehausse/eendachter373paars.gif
Erna55
9 jaar geleden
Mijn antwoord is verwijderd omdat het al gezegd was...
Daarom nu maar in reactie. In handboek eendjeopvoeden ( zie bron) staat dat brood bij jonge eendjes de darmen kan verstoppen. http://www.eendjeopvoeden.nl/handboek-p35.html : Zoals gezegd: geen brood! Brood aan de eendjes voeren is een of andere Nederlandse goed bedoelde traditie maar die vaak onnodig is en voor baby eendjes zelfs gevaarlijk. Door bruin (volkoren) brood kunnen de darmpjes verstopt raken en door wit brood kunnen ze aan de diarree raken en dan is het binnen een paar uur afgelopen met uw baby eendje!

Het beste antwoord

Ja dat kan, daar is ook een benaming voor: angel wing (http://en.wikipedia.org/wiki/Angel_wing )
Door teveel aan koolhydraten en eiwitten en een tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen wordt dit veroorzaakt.

Bron zegt o.a. dit: Now, in Eugene, Oregon, they are finding that the wings of waterfowl are becoming deformed from a steady diet of bread that is too high in carbohydrates. The deformity makes birds’ feathers grow faster than their wing bones.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je nagaat dat eenden kroos eten, vermengd met de daarin aanwezige slakjes en andere diertjes, dan kan je wel nagaan dat brood geen volwaardige vervanging is, zeker niet voor eendjes in de groei.
Bovendien vervelen volwassen eenden die volgestopt worden met brood zich, en concentreren ze zich op de voederplekken.
Dat heeft massale verkrachtingen van vrouwtjeseenden in het voorjaar tot gevolg.

Jaarlijks brengen wij in onze vogelopvang meer dan honderd kleine pulletjes groot.
Uiteraard krijgen ze volwaardig opfokvoer, aangevuld met boerenkool, en later in het jaar kroos. Ook bij deze eendjes zien we dat ze ondanks alle goede zorgen soms steekvleugels ontwikkelen. Wij wijten dat eerder aan inteelt dan aan voedingstekorten.
Rieneke1
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Wat zeg je nu Rieneke : massale verkrachtingen van vrouwtjeseenden ? .... ?
Rieneke1
9 jaar geleden
Ja, vaak pakken ze met meerderen zo'n vrouwtje achter elkaar, en soms verzuipt het vrouwtje.
Rieneke1
9 jaar geleden
Voor de mannetjes is het trouwens ook niet altijd een feest: die paren soms zo overdreven veel dat ze hun penis niet meer binnenboord kunnen trekken, met alle akelige gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gedrag is niet beperkt tot wilde eenden of eenden die brood eten. Het komt ook voor bij andere soorten eenden, die nooit met mensen in aanraking komen en zeker nooit een hap brood binnen krijgen. Over de oorzaak is weinig bekend maar met het voeren van eenden door mensen heeft het niets te maken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Maarten, de eenden concentreren zich op plekken (vijvers) waar veel gevoerd wordt, plus ze zitten vol dus hebben niets anders te doen.
Mogelijk spelen er meer zaken mee, maar dit is zeker een belangrijke factor.