Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke vogel zal ook een stadsvogel worden, zoals in het verleden de merel en de ekster?

De merel en de ekster leefden vroeger helemaal niet in de stad, maar zijn nu echte stadsvogels. Welke vogel zal dit, volgens jou ook worden?

Antoni
15 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Die ik al regelmatig in de stad signaleer: de Vlaamse Gaai. Dat is sinds een paar jaar zo. Hij woont hier duidelijk in de buitenwijken van onze stad. Doordat er veel eikebomen staan en hij graag eikeltjes eet.

De Vlaamse Gaai is eigenlijk een bosvogel. Hij is familie van de ekster en behoort tot de kraai achtige. Kijk je dus naar zijn familieleden, die inmiddels ook in grote getalen naar de stad trekken, dan denk ik dat de Vlaamse Gaai ook wel snel hier zal vermeerderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwacht wordt ( denk ik ) dat de kleine ziverreiger in de komende 15 tot 20 jaar een stadsvogel gaat worden. We hebben het zelfde gezien met de blauwe reiger die was vroeger erg schuw en nu kan je hem bijna aaien. Het zal waarschijnlijk nog wel jaren duren want ook de ziverreiger is schuw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aanvulling, moet natuurlijk zilverreiger zijn.
De zilvermeeuw is hoe langer hoe meer actief in de steden omdat ze heel veel afval vinden in het zwerfvuil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
meeuwen, de kleintjes dan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat dit best wel eens de kraai kan worden...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Duiven en meeuwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mus en de spreeuw zijn het al.
Echter door het goed afsluiten van daken. Het voorkomen van een nestplaats, en door het afval in afgesloten bakken te bewaren, is de mus zelfs een bedreigde diersoort geworden. Ook de spreeuw heeft hier last van trouwens.

De merel, roodborstje, vinken, en andere kleine vogels, zijn sterk afhankelijk van nestplaats in bosjes. En dat hoeven niet eens grote te zijn, als de kat er maar niet bij kan. Ook de bosjes worden steeds talrijker.

Kortom of een vogelsoort een stads vogel wordt ligt geheel aan de mens.

De blauwe reiger maakt een goede kans, omdat er steeds meer open water binnen de bebouwde kom komt, komt zijn voedsel (vissen) steeds beter binnen vleugel bereik.

Verder ben ik nog doorgaan over de duif,, de gans, de meeuw enz.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Parool heeft vandaag een artikel waarin beschreven wordt hoe goed de slechtvalk het doet in de stad.
Is ook niet zo gek: hij plukt graag een duif uit de lucht.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb er wel eens een in de tuin van de buren gezien... Peuzelend aan een ... DUIF!
Zonder twijfel, de Duif
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vlaamse gaai, zilvermeeuw, kauw en de blauwe reiger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De buizerd, die doet het als roofvogel al heel goed, en wordt meer en meer gesignaleerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de zilvermeeuw!
Ik woon vlakbij IJmuiden, en als je nu buiten iets eet, of de eendjes voert wordt je bijna helemaal weggevaagd door die beesten!
ik vind ze heel mooit hoor, maar ze schijten alleen zoveel ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding