Wat voor spin is dit?

Hij lijkt op een kruisspin, maar deze was van poot tot poot 8 a 9 cm!
de spijker op de foto steekt 3cm uit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je die spin thuis gezien of so?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben jij familie van Midas?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer dat je de rug niet gefotografeerd hebt, dan hadden we makkelijker uitsluitsel kunnen geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MDekkers: Jammer dat je niet reageert op onze vragen! Uitsluitsel over een patroon op de rug zou wel e.e.a. verhelderen!

Het beste antwoord

Ja hoor toch een gewone kruisspin, wel een erg grote.
Soms hebben ze een afwijkende kleur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou ook kunnen, maar dan moet er wel een kruis op de rug zichtbaar zijn. Ik kan dat niet goed zien op de foto.

Andere antwoorden (3)

Het lijkt me een Araneus quadratus (Viervlekwielwebspin), vrouw. oranje

Toegevoegd na 1 dag:
Ik weet het inmiddels bijna zeker. Zie alle waarnemingsfoto's op vlgde link:http://waarneming.nl/soort/photos/17127
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.hei-heg-hoogeind.dse.nl/fotoalbum/natuur/spinnen/spinnen.htm
Dat moet 'm wel zijn...
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je link geven ze aan dat ze 14mm zijn. Daarnaast zouden de vier vlekken dan de doorslag moeten geven en die kan je niet zien op de foto. Evenmin een kruis op de rug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vrouwtje kan een grootte bereiken van 14 tot 20,5 millimeter. en we praten dan over het lichaam. zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Viervlekwielwebspin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kenmerk op de rug zou dit inderdaad kunnen bevestigen, maar dat kunnen we nu net niet zien.
ik denk dat het een wespspin is.

Toegevoegd na 1 minuut:
link.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wespspin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wespspin heet zo omdat de tekening op het lichaam lijkt op die van een wesp. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wespspin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeker geen tijgerspin, die herken je meteen aan de gele streepjes. Sommige zo fel geel met zwart dat ze op een wesp lijken.
Wat een verschillende antwoorden. Lijkt wel op googlen welk plaatje het beste lijkt.

Het is vrij eenvoudig. Heeft de spin een kruis op zijn rug? ja, dan is het in ieder geval een kruisspin. op de foto kan je geen kruis zien, misschien kan je ons vertellen waarom je aan een kruisspin denkt.

Heeft het vier vlekken en is het zo'n 20 mm? Dan kan het de viervlekwielwebspin zijn. Volgens mij geef je aan dat de spin behoorlijk groot is, dus voor mij lijkt me die soort afvallen.

Een grote spin die door je huis loopt is in Nederland meestal de huisspin. Daar heb je hele grote exemplaren van, o.a. de grijze huisspin (foto 1). Een trechterspin zou ook nog kunnen, die hebben ook heel lange poten (foto 2).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Viervlekwielwebspin vrouwtje met eieren bijna zeker. zie nieuwe link die ik geplaatst heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eigenlijk aan de tekening op de rug. Ik kan die zo niet zien. Misschien kan de vraagsteller hierop antwoorden. De vraagsteller ging uit van een kruisspin. Dan kan ik me voorstellen dat dit met de viervlekwielwebspin wordt verward.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel leuk en aardig maar iedereen ziet toch zo dat die 2 foto's van som totaal andere soorten zijn dan die van MDekkers?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat beweer ik ook niet j0ve. Volgens mij denken de meeste mensen hier dat het om een raadsel gaat en zoeken ze er het best lijkende plaatje bij. Net als bij mensen verschilt het ene inidvidu binnen een spinnensoort ook van een andere. Het determineren van spinnen gaat om hele specifieke kenmerken. Als de vraagsteller niet kan bevestigen hoe of er een tekening op de rug aanwezig is, dan is determinatie niet echt goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ga je wel wat kort door de bocht som. Er zijn veel meer kenmerken te zien op de foto dan alleen de rugtekening welke door de hoek niet zichtbaar is of gewoon niet erg goed aangezet is op dit exemplaar. (Op de eerste foto van mijn 2e bron staat een soortgelijke kleurvariëteit)