waarom is natuurlijk een beetje lastig. Maar het nut lijkt me duidelijk. Bij een complete pneumothorax (klaplong) raak je al ernstig kortademig. Dus beide longen heb je sowieso al nodig. Er is in je longen een reservecapaciteit van 70% zonder dat je stilliggend doodgaat door zuurstoftekort. Maar bij lichte inspanning stijgt dit al heel snel. Dus de ruimte van beide longen is in ieder geval nodig. Nou, leg er dan maar twee aan, dan heb je in ieder geval wat minder grote kans dat als er iets mis gaat, het meteen helemaal over is.

Waarom dan geen 3932 longen? Eigenlijk heb je dat effectief ook...zolang je de longen maar weer gaat onderverdelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat we met 1 te snel zijn uitgeput
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als één van de longen uitvalt, kunnen we nog overleven op één long.
Tussen de longen moet ook ruimte bestaan voor de slokdarm en je hart.
Eén groot longorgaan zou de kans op overleven na beschadiging ervan aanzienlijk verkleinen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees blij, naarmate we ouder worden gaat alles minder werken en dus ook longen, er sterven steeds meer longblaasjes af en zo houden we het toch nog aardig tot het eind toe vol.
Eigenlijk wel weer mooi geregeld van moeder natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we maar 1 long zouden hebben zou die bij het ademhalen zover moeten uitzetten dat we een beetje op een pad zouden lijken. De ribbenkast zou dan haast scharnieren moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat we ook 2 neusgaten hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij ken ik jou....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik zo naar je foto kijk...neeeuhhhhhhhhh..denk t nie..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat we 2x zoveel zuurstof binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat antwoord is vrij simpel. Dat heeft ermee te maken dat onze organen tweevoudig en gespiegeld zijn uitgevoerd. Dat is zo geëvolueerd en het heeft kennelijk zijn waarde gehad.

Ook het hart heeft een linkerdeel en een rechterdeel.

Ook de hersenen hebben een rechter en linkerdeel.

Natuurlijk zijn er organen waarbij na de embryologische ontwikkeling (vanaf een bepaald stadium) er een aantal organen zich zijn gaan specialiseren en er één van is, zoals de lever. Maar in oorsprong zie je een dwarsdeling/spiegeling terug.

Toegevoegd na 20 minuten:
Heel in het begin van de ontwikkeling is het embryo een klompje cellen. In een stadium (gastrulatie) stulpt een deel naar binnen, zoals in onderstaande tekening. Dit wordt in feite de "holle buis" waarom het mond, maag, darm stelsel zich ontwikkelt. In dit stadium is er al een links/rechts deling en de organen dic zich ontwikkelen doen dat aan de rechter en aan de linkerkant.

Toegevoegd na 26 minuten:
[onderste afbeelding is al na 4 weken. De ontwikkeling gaat heel snel. In die fase is de basis voor alle organen al aangelegd]

Toegevoegd na 32 minuten:
Heel specifiek over de ontwikkeling van de longen:

http://www.gezondvgz.nl/%7Bdadd2b5a-619a-4d4a-ad5b-00a2c579b27d%7D

Toegevoegd na 7 uur:
Ik bedenk me net dat het helemaal niet zo simpel is. Maar het zit wel mooi in elkaar!