Hoe komt het dat ik bij warm weer erg uit m'n hoofd zweet, maar over mijn lichaam nauwelijks?

Het druppelt dan van m'n gezicht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.5K

Het beste antwoord

Je hoofd is het belangrijkste deel van je lichaam, zodra het te koud wordt zal het bloed (warmte) onttrekken aan b.v. je handen en voeten om maar warm te blijven.
Zo gaat dit ook als het te warm wordt, dan gaat je hoofd koelen door te transpireren.
Ons lichaam is zo ingesteld dat alles wordt ingezet om het hoofd het naar de zin te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zeer waarschijnlijk heb je meer zweetklieren in je hoofd dan in de rest van je lichaam.
Zo heeft de een meer last van zweetvoeten dan de ander.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat is zweten?

Het lichaam van een volwassene heeft 2 tot 5 miljoen zweetklieren die zich in het onderhuidse weefsel bevinden. Ze worden geactiveerd door allerlei factoren, van de temperatuur buiten het lichaam, emoties en je persoonlijke gesteldheid tot gekruid voedsel en je leeftijd. Zweten zorgt ervoor dat je inwendige temperatuur niet te hoog oploopt. Op die manier kan je lichaam zich aanpassen aan externe schommelingen in temperatuur en de eigen temperatuur constant houden (rond 37°C). Daarnaast speelt zweet een rol bij het verwijderen van afvalstoffen uit het lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overmatig transpireren via het hoofd, kan vele oorzaken hebben. Het kan heel onschuldig zijn, gewoon omdat jij via je hoofd het beste afkoelt, maar het kan ook hormonaal zijn. Denk hierbij aan je schildklier. Het kan ook aan je voeding of conditie liggen.

Als je lichamelijk verder geen klachten hebt en je leeft gezond, dan zou ik mij niet al te veel zorgen maken. Heb je echter een slechte conditie, slaap je slecht, heb je last van trillingen enz. dan is het verstandig om je eens te laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat de zon op je hoofd schijnt en dus het warmste is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zweten heeft een afkoelende functie.je hoofd moet t meest beschermd worden tegen oververhitting,vanwege je hersenen.vandaar dat je daar t eerst zweet als t warm weer is.