Van welk materiaal is een ooglens gemaakt?

Onze ooglens is mooi doorzichtig. Maar van welk materiaal is hij gemaakt? Uit cellen? of verhard slijm? Of is het gewoon een klompje doorzichtige eiwitten?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (1)

De lens bestaat uit collageen bindweefsel.
(Grote Winkler Prins, deel 17)
Reddie
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar het blijft verwonderlijk dat dat collageen zo doorzichtig is. Staat dat ook in uw vertrouwde Prins hoe dat komt?
Erna55
9 jaar geleden
Ook het ontstaan van de ooglens is leuk om te weten.
De ooglens is van epitheliale afkomst (epitheliaal weefsel is weefsel wat bestaat uit lagen cellen die de buitenkant van oppervlakten en structuren van het lichaam vormen). De ooglens is gevormd uit de buitenste laag van het embryo (embryonale buitenblad, ook wel: ectoderm) in de eerste maand nadat conceptie heeft plaatsgevonden. Deze laag van het embryonale buitenblad snoert zich in en vormt zich tot de ooglens. In deze insnoering zijn nog geen zenuwen of bloedvaten gevormd, dus deze zjin ook niet te vinden in de ooglens.
Ivana
9 jaar geleden
De nieuwste ontwikkelingen: visschubben 2012
http://www.leidenbiosciencepark.nl/news/news_item/t/science_day_in_leiden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vermoedelijk heb je de lens verward met het hoornvlies. Het hoornvlies is namelijk voor een redelijk deel opgebouwd uit type IV collageen bindweefsel.
De lens zelf bestaat histologisch gezien uit drie delen. Het lenskapsel (10-20nm), het lensepitheel en de lensvezels (7-10mm). Enkel het lenskapsel bestaat uit gedeeltelijk type IV collageen bindweefsel en gedeeltelijk laminine. Het lensepitheel bestaat uit cellen, kubische epitheelcellen en de lensvezelzone bestaat uit een groep gedifferentieerde epitheelcellen.
De lens bestaat dus maar voor een fractie uit collageen bindweefsel. Bronnen:
Basic Histology (L.C. Junqueira, J. Carneiro, R.O. Kelley)
Functionele Histologie (L.C. Junqueira, J. Carneiro) @erotisi de lens is dus grotendeels opgebouwd uit cellen, de cellen in de lensvezelzone zijn zeer beperkt metabool actief, ze hebben geen kern en weinig organellen. Ze bestaan dus voornamelijk uit cytosol, ik denk dat dit de reden is waarom de lens doorzichtig is. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Collageen heeft daar misschien weinig invloed op doordat het zo beperkt aanwezig is.
erotisi
9 jaar geleden
@Superlama waarom geeft je het als reactie en niet als antwoord?!