Kunnen bacteriën afsterven als hun groei te sterk gestimuleerd wordt?

Kan sterke groei stimulatie de bacteriën uitputten dus.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Nee, de natuur balanceerd zichzelf voor voorbehoud, ook tijdens overstimulatie.

Tijdens tests van bacterien voorzien van een maximale stimmulatie omstandigheid werd gemeten dat de bacterien het normale verloop van (in wetenschap bekende) 4 phasen hadden. Wel groeide deze in de 1e phase ofwel Lagphase tot hun maximale formaat maar tijdens de overgang van de 2e (Log) phase naar de 3e (stationaire)phase nam het cell formaat af en stabiliseerde de colonisatie.

Wegnemen van de voeding resulteerde uiteraard in de normale sterfte cyclus

Overstimulatie zorgt dus niet voor sterfte. De cell "voelt" aan wanneer opname en verwerking zijn max bereikt. Obesitas effect en de dood hierdoor komt dus bij bacterien niet voor. Natuur zorgt primair meestal dan ook voor het voorbehoud van bestaan.

Er kunnen uitzonderingen in dit process zijn, in de bronnen vermelde onderzochte specimenten in de testresultaten is een onderzoek van 17 bacterien uit diverse subgroepen. Wellicht kan een microbioloog dit aanvullen mochten er soorten bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cell formaat, kolonie formaat en voedingstof opname werd gebalanceerd. Bacterien zelf hebben tijdelijk een maximale expansie/opname waarna dit intreed. Maar geen phase verstoring vindt plaats door het gemaximaliseerde medium waarin deze phases ontwikkelen. Conclusie voor uw vraag is dan nee :)