Hoe komt het, dat insecten en wormen een tijdje zonder kop kunnen leven?

Ik weet dat het een beetje een vieze vraag is, maar ik ben er gewoon heel nieuwsgierig naar. Het is namelijk zo, dat als een worm een uiteinde verliest, hij een tijdje (ik weet niet hoe lang)- kan doorleven zonder kop. En ik heb weleens gehoord dat als een kakkerlak zijn kop verliest, hij nog een tijd doorleeft. Maar dat hij uiteindelijk doodgaat door verhongering, omdat hij immers niet meer kan eten... Hoe komt het dat dit mogelijk is voor wormen en insecten? En zijn er nog meer levende wezens voor wie dit mogelijk is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (1)

Het kan ook bij gewervelde dieren. Een kip zonder kop kan nog een paar honderd meter rennen.
Maar het is niet zo bijzonder, want het meeste leven vindt plaats in de cellen. En zo lang hun energie, in de vorm van ATP en ADP nog niet opgebruikt is blijven ze leven.
Ook bij mensen is dat zo, en ook zichtbaar omdat haren en nagels nog blijven doorgroeien nadat de hartactie is opgehouden, en de persoon dus dood is verklaard.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoorde laatst dat als een kip zonder kop nog rent/anders beweegt, dat alleen stuiptrekkingen zijn. Maar dat is dus niet zo?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel zo. De kip heeft geen bewustzijn meer. Maar de kakkerlak nog wel als die zijn hoofd verliest.
Reddie
9 jaar geleden
@noepetote , het is maar net wat je stuiptrekkingen noemt, en wat je leven noemt. De kip stuurt zijn spieren natuurlijk niet meer aan met zijn hersenen. Dus kan hij niet meer doelgericht ergens heen rennen, want daarvoor heeft hij zijn ogen, en vervolgens zijn hersenen voor nodig.
@Papabeer , ik weet niet hoeveel bewustzijn je de kakkerlak toedicht? Maar zijn "hart" zal nog wel doorwerken. En ademen doet een kakkerlak niet. En een neus heeft hij ook niet.
Verder heeft een kakkerlak allerlei sensoren in zijn poten, en zijn spieren zitten nog vol energierijke fosfaten, dus hij kan daar best nog even mee voort om rond te lopen en voedsel waar te nemen. Dus als je dat leven noemt?
WimNobel
9 jaar geleden
Dat haren en nagels nog doorgroeien, dat hoor je vaak vertellen maar het is niet waar. Het lijkt soms zo doordat de huid verschrompelt en zich terugtrekt.
Reddie
9 jaar geleden
@WimNobel , ik bedoel ook niet dat nagels en haren een week lang door groeien. Dat is natuurlijk een fabeltje. Maar de cellen hebben nog wel een minimale energiereserve.
Ander voorbeeld. Lang geleden sloot iemand een cel van Volta aan op een (geisoleerde) kikkerpoot, die daarop samentrok. Dat kan alleen als de spiercellen nog een energiereserve hebben.