Hoe komt het, dat insecten en wormen een tijdje zonder kop kunnen leven?

Ik weet dat het een beetje een vieze vraag is, maar ik ben er gewoon heel nieuwsgierig naar. Het is namelijk zo, dat als een worm een uiteinde verliest, hij een tijdje (ik weet niet hoe lang)- kan doorleven zonder kop. En ik heb weleens gehoord dat als een kakkerlak zijn kop verliest, hij nog een tijd doorleeft. Maar dat hij uiteindelijk doodgaat door verhongering, omdat hij immers niet meer kan eten... Hoe komt het dat dit mogelijk is voor wormen en insecten? En zijn er nog meer levende wezens voor wie dit mogelijk is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het kan ook bij gewervelde dieren. Een kip zonder kop kan nog een paar honderd meter rennen. Maar het is niet zo bijzonder, want het meeste leven vindt plaats in de cellen. En zo lang hun energie, in de vorm van ATP en ADP nog niet opgebruikt is blijven ze leven. Ook bij mensen is dat zo, en ook zichtbaar omdat haren en nagels nog blijven doorgroeien nadat de hartactie is opgehouden, en de persoon dus dood is verklaard.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100