Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is evolutionair gezien het meest succesvolle dier, op de mens na?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ denkbeeld: helemaal met je eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar kun je van mening over verschillen, maar voor mij klopt de stelling en is de mens niet meer dan een dier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is 'n minner actief op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutionair gezien zou ik het houden op het dier met de grootste genenpoel, maar welk beest is dat?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk dat je meerdere soorten te kort doet als je er maar 1 noemt.
Er zijn er een hoop gegeven, neem die maar als groep dan heb je m.i. een aardige verzameling, zelf denk ik o.a. aan de haai, perfecte jager in te water, en was het niet zo dat het allemaal ooit in het water begon.
Als overleveraar kan je de schilpad ook niet vergeten denk ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

De AAP!

Toegevoegd na 2 minuten:
Anders 'na de voorgangers van de mens'.
Is het de ijsbeer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De termiet. Die gaat het helemaal maken, mochten wij hier de hele zaak verzieken.
De kakkerlak, ook zo'n onuitroeibaar typetje dat het al heel lang uithoudt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk de rat.
bijna overal kan je ze vinden.
hoewel sommige insekten het ook niet slecht doen, de mug bijvoorbeeld.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Dat zal waarschijnlijk de aap geweest zijn. Dit zijn m.i de meest geevolutioneerde en slimme dieren die er bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aardworm!

Toegevoegd na 3 minuten:
Uit bron:
al zo'n 600 miljoen jaar op de aardbol rondkruipt, in alle werelddelen voorkomt en een biologisch model biedt voor veel andere soorten.

'De aardworm heeft vijf uitroeiingsgebeurtenissen overleefd en de menselijke beschaving een flink handje geholpen door de aarde te 'beploegen' en te bevruchten'; aldus Lloyd. Algen veroveren de tweede plaats, en ook de cyanobacterie, de rhizobia en de lactobaccilus gaan de mens nog voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kakkerlak. Dat beest is bijna niet uit te roeien en kan zelfs een atoomoorlog overleven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spin is het oudste, onveranderde wezen ter wereld.. Die was al zo perfect, die hoefde zelfs bijna niet meer te evolueren... De kakkerlak komt ook aardig in de buurt...

Toegevoegd na 5 minuten:
En de Coelacant, al 400miljoen jaar onveranderd. Overigens, ik definieer evolutionair succes als volgt: zo sterk en aangepast dat verdere evolutie niet meer nodig is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De krokodil loopt al heel lang ongewijzigd rond.

Mieren zijn er in gewicht net zoveel als mensen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
krokodil. Onvoorstelbaar hoe een beest zo lang heeft weten te overleven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mieren bedrijven landbouw en veeteeld en kunnen voorwerpen hanteren. Ze leven als een van de weinige diersoorten in een perfecte communistische staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk dier dat voor voldoende nageslacht zorgt om niet uit te sterven is evolutionair succesvol. Eventuele gradaties in succes zijn slechts gebaseerd op arbitrair gekozen criteria.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dier dat geen natuurlijke vijanden heeft, kan gezien worden als evolutionair succesvol. Gaat dan meestal om de grotere dieren, die tevens in groepen leven, zodat ook de nieuw geboren dieren worden beschermd. Voorbeelden zijn bijv nijlpaarden.

Alle dieren hebben wel direct of indirect de mens als vijand.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding