Wat is evolutionair gezien het meest succesvolle dier, op de mens na?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ denkbeeld: helemaal met je eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar kun je van mening over verschillen, maar voor mij klopt de stelling en is de mens niet meer dan een dier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is 'n minner actief op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutionair gezien zou ik het houden op het dier met de grootste genenpoel, maar welk beest is dat?

Het beste antwoord

Ik denk dat je meerdere soorten te kort doet als je er maar 1 noemt.
Er zijn er een hoop gegeven, neem die maar als groep dan heb je m.i. een aardige verzameling, zelf denk ik o.a. aan de haai, perfecte jager in te water, en was het niet zo dat het allemaal ooit in het water begon.
Als overleveraar kan je de schilpad ook niet vergeten denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

De AAP!

Toegevoegd na 2 minuten:
Anders 'na de voorgangers van de mens'.
Is het de ijsbeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De termiet. Die gaat het helemaal maken, mochten wij hier de hele zaak verzieken.
De kakkerlak, ook zo'n onuitroeibaar typetje dat het al heel lang uithoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk de rat.
bijna overal kan je ze vinden.
hoewel sommige insekten het ook niet slecht doen, de mug bijvoorbeeld.
Rieneke1
14 jaar geleden
Dat zal waarschijnlijk de aap geweest zijn. Dit zijn m.i de meest geevolutioneerde en slimme dieren die er bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aardworm!

Toegevoegd na 3 minuten:
Uit bron:
al zo'n 600 miljoen jaar op de aardbol rondkruipt, in alle werelddelen voorkomt en een biologisch model biedt voor veel andere soorten.

'De aardworm heeft vijf uitroeiingsgebeurtenissen overleefd en de menselijke beschaving een flink handje geholpen door de aarde te 'beploegen' en te bevruchten'; aldus Lloyd. Algen veroveren de tweede plaats, en ook de cyanobacterie, de rhizobia en de lactobaccilus gaan de mens nog voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kakkerlak. Dat beest is bijna niet uit te roeien en kan zelfs een atoomoorlog overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spin is het oudste, onveranderde wezen ter wereld.. Die was al zo perfect, die hoefde zelfs bijna niet meer te evolueren... De kakkerlak komt ook aardig in de buurt...

Toegevoegd na 5 minuten:
En de Coelacant, al 400miljoen jaar onveranderd. Overigens, ik definieer evolutionair succes als volgt: zo sterk en aangepast dat verdere evolutie niet meer nodig is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De krokodil loopt al heel lang ongewijzigd rond.

Mieren zijn er in gewicht net zoveel als mensen.
14 jaar geleden
krokodil. Onvoorstelbaar hoe een beest zo lang heeft weten te overleven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mieren bedrijven landbouw en veeteeld en kunnen voorwerpen hanteren. Ze leven als een van de weinige diersoorten in een perfecte communistische staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk dier dat voor voldoende nageslacht zorgt om niet uit te sterven is evolutionair succesvol. Eventuele gradaties in succes zijn slechts gebaseerd op arbitrair gekozen criteria.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dier dat geen natuurlijke vijanden heeft, kan gezien worden als evolutionair succesvol. Gaat dan meestal om de grotere dieren, die tevens in groepen leven, zodat ook de nieuw geboren dieren worden beschermd. Voorbeelden zijn bijv nijlpaarden.

Alle dieren hebben wel direct of indirect de mens als vijand.