Je heb 1 dagsvliegen. Hoe planten die zich voort als ze maar 1 dag de tijd hebben?

Oké dus een eendagsvlieg gaat paren en eieren leggen op dezelfde dag. En als dat al zo is hoe overleven ze de winter als er niet elke dag een dagsvliegen zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.3K

Het beste antwoord

In feite is het vliegstadium het laatste stadium in het leven van deze insecten. Ze vallen onder de Haften en leven het grootste deel van hun leven in het water (van weken tot jaren) waar ze ook kunnen overwinteren. Ze hebben dan geen vleugels en leven als niet-geslachtsrijp exemplaar. Ze hebben dan nog geen gedaanteverwisseling ondergaan.

Bij gunstige omstandigheden veranderen ze in gevleugelde exemplaren die meestal in grote groepen tegelijk zwermen en paren. Na het leggen van eieren gaan ze dood. Uit de eieren komen weer onvolwassen exemplaren die weer in het water verder leven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als direct antwoord op de vraag hoe ze zich in de dag (overigens leven de meeste dan maar enkele uren en niet een hele dag):

Doordat ze vaak tegelijk uitkomen zijn er grote groepen en hoeven ze dus niet ver op zoek te gaan. In de schemering begint de paringsdans van de volwassen haften. De mannetjes verzamelen zich vanuit hun schuilplaatsen in grote wolken boven de grond, die op en neer gaan.

De mannetjes stijgen daarbij op naar een meter of 8 tot 10 en laten zich dan weer vallen. Zodra een vrouwtje de wolk binnenvliegt, wordt ze besprongen door meerdere mannetjes. Het snelste mannetje klemt zich vast aan het vrouwtje met zijn lange voorpoten en voordat het paartje op de grond is gevallen heeft de bevruchting al plaatsgevonden. Het mannetje heeft zijn taak volbracht en sterft, terwijl het vrouwtje eieren gaat leggen, vaak door haar achterlijf in het water te steken en daar de eieren in te laten vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Haften of eendagsvliegen (orde Ephemeroptera) zijn ranke insecten met een teer lichaam, twee paar vleugels, grote ogen, korte borstelachtige antennes en lange staartdraden.

Haften (eendagsvliegen) zijn hemimetabool (kennen dus geen larve- en pop-stadium; het onvolwassen dier is een nimf, net zoals bij bijvoorbeeld libellen of sprinkhanen); ze leven het overgrote deel van hun bestaan als nimfen in het water. De volwassen dieren hebben gedegenereerde monddelen, kunnen niet eten. Ze leven slechts enkele uren tot enkele dagen, afhankelijk van de soort, het volwassen stadium wordt uitsluitend gebruikt om tot paring te komen. De dieren komen vaak massaal uit waardoor de kans op bevruchting wordt vergroot. Ze zijn dan in grote zwermen van talloze exemplaren te zien. Het zijn de mannetjes die zwermen vormen. De vrouwtjes zoeken een zwerm op, paren met een mannetje en zetten korte tijd later al de eitjes af op het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een eendagsvlieg uit een eitje komt, dan is het nog geen vlieg.
sterker nog hij kan wel een jaar in een soort 'pre-vlieg'-stadium leven.
ze leven dan als een soort waterdiertje in beekjes.

pas op het moment dat ze echt volwassen worden, veranderen ze binnen 1 dag in een echte vlieg.
ze krijgen dan vleugels en het enige wat ze dan nog kunnen doen is voortplanten want door deze transformatie wordt ook hun hele spijsverteringsstelsel geblokkeerd.

ze zijn trouwens nog veel korter dan een dag echt vlieg, namelijk een paar uur, en sommige zelfs maar een paar minuten.

maargoed, op het moment dat hij voor nageslacht heeft gezorgd kan hij gerust dood gaan en is het een jaartje later de beurt aan zijn kinderen om eendagsvlieg te spelen.