Wat is het meest primitieve (eenvoudige) dier dat een echt gehoor heeft?

Wij mensen hebben een gehoor dat bestaat uit een trommelvlies en slakkenhuis etc. Daarmee kunnen wij horen.

Nu zijn er insecten die ook wel kunnen 'horen' maar die registreren geluid dan bijv. door trillingen met hun sprieten of zoiets die een primitief signaal door geeft.

Ik vermoed dus dat er geen insecten zijn die een gehoor hebben. Maar zijn er misschien andere primitieve dieren die wel een gehoor hebben die verder gaat dan voelsprieten alleen?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
tinus1969
7 jaar geleden
Insecten zijn niet primitief of eenvoudig. Integendeel; ze zijn anders ingewikkeld.
Het lastige is, dat je vraag in feite tegenstrijdig is. Een eenvoudig dier heeft per definitie minder/simpeler organen.
tinus1969
7 jaar geleden
Leesvoer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_of_the_cochlea

Antwoorden (1)

Het meest primitieve dier wat ik kan bedenken is een muis. Staat relatief gezien aan het begin van de voedselketen maar kan wel goed horen. Dat helpt niet om prooi te zijn.