Welke vogels trekken in maart van het zuid-westen naar het noord-oosten?

Ik woon in Vlissingen (op Walcheren in Zeeland) en daar zag ik vannacht vogels in V-formatie van het zuid-westen naar het noord-oosten trekken, het was meer vanuit het westen dan het zuiden en ze gingen meer oostelijk dan noordelijk. Als ze zo door zouden vliegen zouden ze over Kapelle (bij Goes) vliegen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vogels die ergens in het zuiden hebben overwinterd waarschijnlijk?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ps. als je wilt weten waarom ze net dié richting in vlogen. Dat is waarschijnlijk toeval. Ze vliegen heus niet kaarsrecht naar het noorden. Mogelijk waren ze op zoek naar een plek die ze nog kende van voor de winter, waar genoeg voedsel was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, maar deze kwamen toch echt meer uit het westen dan het zuiden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kunnen alle soorten vogels zijn die in het zuiden hebben overwintert dus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom niet. Als jij naar zuid frankrijk op vakantie bent geweest zul je ook vast wel een stukje in meer oost of westelijke richting rijden, omdat je toevallig een wegrestaurant hebt gezien of omdat de weg toevallig zo loopt. De vliegrichting over korte afstand zegt vrij weinig. Het kan ook best zijn dat deze groep naar een andere locatie ging om zich bij een grotere groep te voegen, om vervolgens naar het zuiden te trekken.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ganzen?

Het beste antwoord

Kraanvogels of ganzen, maar gezien de westelijke lokatie is het waarschijnlijker dat je ganzen gezien hebt. De meeste kraanvogeltrek is vrij dicht langs de Duitse grens.
De meest algemene trekker is de kolgans, maar je ziet ook veel brandganzen en grauwe ganzen. De rietganssoorten (toendra- en taigarietgans) zijn wat schaarser, ook de rotgans behoort nog tot de mogelijkheden.