Waarom heeft een insect eigenlijk 6 poten?

En waarom een spin 8 ze lopen daar toch niet veel beter mee dan wij met 2 of een paard met 4 ? Dank jullie =D

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is door de evolutie zo ontstaan, en of je nu 2, 4, 6 of 8 poten hebt, het functioneert prima, en dus is er, evolutionair gezien, geen reden om te veranderen. Vleugels en armen zijn ontstaan uit poten. Er zijn ook dieren met meer dan 8 poten, bijv. rupsen, duizendpoten en dergelijke. Opvallend is dat het altijd om even aantallen gaat, nooit 3 of 5. Terwijl ik me ook kan voorstellen dat je met 3 poten, één stevige midden voor, en er dan met de twee achterste er als het ware bokkie-springend mee voortbeweegt. Maar de evolutie heeft dit nog niet voortgebracht....

Ik denk dat een spin met 8 poten wat meer houvast heeft als hij in zijn web rondbalanceert dan met 4 poten. Een vlieg bv kan op muren en plafonds lopen, misschien heeft hij met 4 poten niet voldoende adhesievermogen.

Dat komt omdat insecten er allemaal wel heel verschillend uitzien, ze hebben wel allemaal hetzelfde "bouwplan": een kop, een borststuk en een achterlijf. De poten zitten aan het borststuk dat weer uit 3 segmenten bestaat en aan elk segment zit aan weerszijden een poot. zie ook link Toegevoegd na 2 minuten: een beest zoals een duizendpoot of een miljoenpoot die in ieder geval veel meer dan 6 of 8 poten heeft is ook geen insect maar behoort tot de geleedpotigen

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anatomie_(insecten)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100