waarom kunnen kameleon van kleur veranderen ??

ik ben altijd al benieuwd geweest hoe een kameleon van kleur veranderd =3

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (3)

Kameleons zijn niet de enige dieren die erom bekend staan dat ze van kleur kunnen veranderen. Ook verschillende soorten vissen, amfibieën, reptielen en kreeftachtigen kunnen er wat van. De meeste dieren veranderen van kleur door een toename van bepaalde hormonen. Daardoor kan het enkele minuten of soms zelfs uren duren voordat de kleurverandering zichtbaar wordt.

Dan heeft de kameleon het toch efficiënter geregeld. Hij heeft namelijk speciale pigmentcellen in zijn huid, ook wel chromatoforen genoemd. Deze cellen worden direct aangestuurd door signalen vanuit de hersenen. Daarom kunnen kameleons heel snel reageren op hun omgeving. De kleurverandering treedt bij een kameleon op binnen enkele (milli)seconden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kameleons kunnen inderdaad van kleur veranderen. Dit kan doordat een kameleon cellen heeft met verschillende kleuren. Zwarte, groene, oranje en gele cellen. Deze cellen kunnen van vorm veranderen.

Wanneer de cellen aan de huidoppervlak plat en breed zijn, krijgt de kameleon de kleur van die cellen.
Op die manier kan de kameleon dus heel wat kleuren aannemen om oa. zijn warmte te regelen, te communiceren met soortgenoten of zich te camoufleren tegen zijn vijanden.. Als ze lang en plat zijn, is de kleur maar als een heel klein stipje te zien aan het huidoppervlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt 2 vragen. HOE en waarom..

Waarom: Door evolutie. De jachtdruk op een langzaam dier van redelijk vormaat is enorm: Je hebt veel proteinen en weinig moeite te vangen. Dus moet je als die je OF bewapenen (Egel) OF giftig worden (vele slakken) OF je verstoppen. Dit laatste doet de kameleon. Door van kleur te veranderen zie jet het beestje niet zo makkelijk. Door Een vast patroon te hebben kan je je wel verstoppen, maar alleen in een soort landschap; Een bruin beestje verdwijt wel in droog gras. In groen gas wordt je echter goed zichtbaar.

HOE
Kameleon's hebben kleurcellen in de huid. Deze heten 'chromatoforen'. De buitenkant van deze cellen zijn rood of geel. De binnenkant / onderkant zijn with of blauw. Door kleine spiertjes kunnen ze de cellen vervormen zodat je de ene of de andere kleur ziet. Het compleet veranderen van kleur duurt tot zo'n halve minuut.