Waar valt de gewone es nog te vinden ?

Heb deze nodig voor herbarium , waar kan ik deze nog vinden (in bos ?) . En valt hij nog te vinden nu tijdens de herfst ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

De es houdt van voedselrijke, kalkhoudende en vochtige bodem, maar hij groeit ook op droge gronden. In Nederland groeit de gewone es vooral in rivier-en beekdalen in Zuid-Limburg. Als het goed is hoort hij nog gewoon te vinden te zijn in de herfst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De es is een boom die vaak rond boerderijen werd geplant omdat hij schaduw geeft maar ook licht doorlaat. Ze werden in de periode rond 1969 ook vaak geplant aan de kop van (toen) nieuwbouwflats vanwege dezelfde kwaliteiten. Dus wellicht vind je die nog ergens. Of woonje ergens in de buurt van een Hortus of arboretum? Even googelen .Dan is hij makkelijk te vinden en het blad ligt al op de grond in deze periode. Ook op kerkhoven zul je de boom tegen komen. Moet je wel iemand meenemen die de boom herkent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een gewone Es is een zeer algemeen voorkomende boom.
Maar dan moet je hem zelf wel herkennen!
Zo niet, zoek dan naar een bomenkweker, want die kweekt ze.
Of ga naar een tuincentrum die overal te vinden zijn en vraag naar een Es.
Hun blad zit er grotendeels nog aan, maar dat zal niet lang meer duren.