Muggenlarven houden bijvoorbeeld het water schoon. Zij eten kleine organismen en voorkomen hiermee dat er een overschot ontstaat. Volwassen muggen voeden zich met nectar, stuifmeel en bloed, en vervolgens dienen ze zelf als voedsel voor vogels, vissen en spinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een mug, hoe irritant hij ook is, heeft zijn functie en niet iedere mug is een zoemend, prikkend monstertje. De meeste muggen prikken zelfs helemaal niet. Verspreid over alle delen van de aarde komen er circa 3.000 verschillende muggensoorten voor. In Nederland leven ruim 20 verschillende muggenfamilies. De bekendste families zijn de langpootmuggen (Tipulidae), de steekmuggen (Culicidae) en de niet stekende dansmuggen. Muggen behoren tot de tweevleugeligen (Diptera). Niet alle soorten muggen zuigen bloed op en mannetjes kunnen dit al sowieso niet. Veel muggen leven van nectar en stuifmeel. Sommige vrouwtjesmuggen steken wel. Zij gebruiken de eiwitten die in bloed zitten voor de ontwikkeling van hun eitjes. De muggenbult ontstaat nadat een mug een beetje bloed uit je lichaam heeft gezogen. Hierbij wordt speeksel uitgescheiden, dat een antistollingsfactor bevat. Dit is een eiwit, dat bij mensen leidt tot een afweerreactie in de vorm van een muggenbult. Niet iedereen wordt gestoken. Dit hangt onder andere af van het feit of de mug je lekker vindt ruiken of niet. Muggen komen namelijk op verschillende dingen af, waaronder lichaamsgeur. Ook worden ze aangetrokken door warmte, licht, zweet, melkzuur en koolstofdioxide (CO2).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zorgt ervoor dat ons eco-systeem intact blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de natuur leeft alles in evenwicht. Ook muggen hebben er hun plaats er in. Als een vrouwtjesmug iemand steekt, kan ze weer eitjes leggen, waar larven uit groeien. Deze larven zijn weer voedsel voor de vissen. Hierdoor groeien de vissen en kunnen wij weer vis eten.

Ook zijn muggen voor voor spinnen, spinnen weer voor voor vogels, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze dienen geen doel. Wat mij betreft verdwijnen de muggen samen met de wespen vandaag nog van onze aardbol.
Dat daarmee het natuurlijk evenwicht ernstig verstoord wordt, lijkt me schromelijk overdreven. De natuur staat er bekend om dat ze het evenwicht snel kan herstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou al helpen als muggen vegetarier worden of geen mensen meer lusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muggen lusten geen mensen, wel hun bloed.
Muggen zijn een Image, ofwel ze zijn het die moeten voortplanten meer niet. Ze hebben de laaste stadium van hun leven bereikt.