Hoe wordt de richting bepaald in een zwerm vogels?

Een zwerm vogels veranderd vaak van richting. Dat levert vaak mooie figuren op. Hoe wordt nou bepaald welke kant op wordt gevlogen? Is er een leider in de groep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Nee, er is geen leider. Dit in tegenstelling tot een vogeltrek in een V-vorm.

Een zwerm zie je ook altijd van hot-naar-her schieten en soms in meerdere zwermen uiteen gaan.

Voor het oog ziet het er zeer intelligent/adembenemend uit, maar tendiepste is het een soort van massa hysterie.

Ze redeneren min of meer als volgt, wat de rest doet doe ik ook!
"Gaan er heel veel naar links? Ga ik ook naar links. Gaan we weer naar rechts, prima ga ik toch lekker mee.."

Toch is het vliegen in een zwerm niet doelloos! Het is een tactiek tegen de vijand. Ze kiezen dus de chaos waardoor een vijand zich totaal niet kan concentreren en een aanval meer geluk dan wijsheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zwermintelligentie is een vorm van kunstmatige intelligentie die gebaseerd is op collectief gedrag van gedecentraliseerde, zelforganiserende systemen.

Zwermintelligentiesystemen bestaan typisch uit een populatie van eenvoudige agenten die interageren met elkaar en hun omgeving. Hoewel er geen centrale controlerende structuur is die de agenten controleert zorgen de gezamenlijke interacties voor een globaal intelligent gedrag. Voorbeelden in de natuur zijn mierenkolonies, vogelzwermen en scholen van vissen.