Wat zijn histo bloedgroepantigenen?

Is dit een moeilijkere naam voor de antigenen in ons bloed, of is er een verschil tussen deze twee...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Een antigeen is een molecuul dat in staat is een reactie van het afweersysteem op te wekken, waarbij antistoffen/antilichamen worden aangemaakt. Een antistof/antilichaam is een lichaamsvreemde stof, zoals virussen, bacteriën of grotere moleculen.

Bij bloedtransfusies zijn antistoffen zeer belangrijk. Iemand met bloedgroep A kan geen bloed ontvangen van iemand met bloedgroep B. Als dit zou gebeuren gaat het bloed samenklonteren, omdat het lichaam automatisch afweerstoffen tegen dat ‘lichaamsvreemde’ bloed aan gaat maken. De persoon probeert het ontvangen bloed af te breken. Iemand met bloedgroep AB kan van alle bloedgroepen bloed ontvangen, omdat die bloedsoort geen antistoffen heeft. Een persoon met bloedgroep 0 kan juist aan iedereen doneren, omdat dat bloed geen antigenen bevat.

Er zijn verschillen in genetisch bepaalde vatbaarheid van specifieke bevolkingsgroepen, die onder meer door de histobloedgroepantigenen (HBGA) worden bepaald. Hoewel niet is aangetoond dat AB0-histobloedgroepantigenen een specifieke fysiologische functie hebben, wordt er wel vermeld dat individuele fenotypes in verband worden gebracht met een verscheidenheid van aandoeningen, waaronder infecties en kanker.

Het voorvoegsel histo- in medische termen geeft aan dat het bindweefsel of weefsels betreft.

Toegevoegd na 7 minuten:
De antigenen op de lichaamsweefsels of op de rode bloedcellen zorgen voor een afweerreactie. De structuur en verscheidenheid van het antigensysteem van elk individu liggen vast in de genen en zijn uniek voor elk levend wezen.
Amadea