Huivering. Is daar een biologische verklaring voor?

Ik heb het niet over huiveren van de kou, ik bedoel huivering bij een onprettige gedachte. Lijkt wel een soort storing in je zenuwstelsel. Is dat te verklaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Er is natuurlijk ook een psychologische component in het spel, maar ik denk dat het goed mogelijk is dat de psychologische reactie een biologische reactie veroorzaakt die gelijkenissen vertoond met 'normaal' huiveren, zoals Mion suggereert. Er is hoe dan ook een biologische verklaring voor te vinden, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen welke ;).

Toegevoegd na 5 minuten:
ik vind de samentrekking van de bloedvaten wel een beetje onwaarschijnlijk (maar bind me er niet op vast), ik denk namelijk ook niet dat dit is wat de 'normale' huivering veroorzaakt. Het lijkt mij dat het zenuwstelsel om een bepaalde reden eenzelfde signaal verstuurd bij een onprettige gedachte als bij kou, waardoor je in beide gevallen gaat huiveren. Het zou wel best zo kunnen zijn dat er meer overeenkomsten zijn tussen kou en onprettige gedachten (Mion noemde al kippenvel), dus volgens op die manier zou het samentrekken van de bloedvaten nog niet eens zo vergezocht hoeven zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien vergezocht maar dit is hoe ik het zou verklaren.

Het normale "huiveren" is een reactie van je lichaam op koude en een manier om je lichaam weer warmer te maken.

Bij koude is er minder doorstroming van de bloedvaten vlak bij je huid (ook een warmteverlies tegen te gaan).

Misschien is het het huiveren bij een onprettige gedachte ook wel het gevolg van bloed dat anders door je lijf gaat, dat je bij grote schrik of een nare gedachte ook bepaalde bloedvaten afknijpt (onbewust en mogelijk als beschermingsreactie). Je lijf zou dat patroon kunnen herkennen als: o koud, en daarom gaan huiveren.

Toegevoegd na 3 minuten:
eigenlijk kwam ik erop omdat je van schrik of afschuw OOK kippenvel kunt krijgen en ook dat is een "normale" reactie als je het koud hebt, daarom ging ik er van uit dat het daaraan is gerelateerd, biologisch
amigo