Groeien bomen naar het licht toe of tegen de zwaartekracht in?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraagstelling is onwetenschappelijk. Wat nou als het geen van beide is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het antwoord is tegen de zwaartekracht in: http://blogs.scientificamerican.com/artful-amoeba/2013/04/02/roots-down-shoots-up-but-how-does-a-plant-know-which-is-which/

Het beste antwoord

Planten groeien omhoog en hun wortels naar beneden of, preciezer gezegd, planten groeien tégen de richting van de zwaartekracht in en hun wortels groeien mèt de richting van de zwaartekracht mee. Dit is zo’n bekend verschijnsel dat we er niet meer over nadenken.
http://www.kennislink.nl/publicaties/deze-kant-boven-gravitropisme-in-planten
fremar
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Daarnaast groeien bomen vaak een beetje schuin naar het ochtendlicht, het Oosten dus.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Beide is het geval. De basis-richting wordt inderdaad gevormd door de zwaartekracht, maar licht remt ook de groei. Hierdoor zal de donkere zijde van een stengel sneller groeien dan de lichte zijde. Omdat de 'achterkant' sneller groeit dan de 'voorkant' zal de stengel als een bi-metaaltje gaan buigen en wel in de richting van het licht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewoze: dat is dus het juiste antwoord. Moet je niet onder reacties zetten, maar als antwoord. Grappig: ik sprak laatst met een boomchirurg die hier in het park aan het werk was. Hij vertelde mij dat de grote worteltenen tenen hoofdzakelijk naar het westen wezen. Dit omdat de wind bijna altijd westenwind was. Zo zijn ze stevig verankert. Wanneer je gaat kijken, klopt dit ook wel. Eén boom in het park heeft dergelijke tenen niet, maar die staat verscholen, achter een gebouw, voor de westen winden. (Interessante opmerking van Ivana over schuin naar het Oosten groeiende bomen. Het valt inderdaad vaak op, hoewel ik vaak de indruk heb dat de hele boom in die richting groeit. Maar: waarom zou deze schuingroei naar het oosten niet door de westenwinden komen? Zou dat echt door het ochtendlicht komen, deze duurt immers maar kort vergeleken met de hoeveelheid licht die de rest van de dag op een boom valt?
En waarom dan juist de ochtendschemering en niet de avondschemering? En waarom zouden westen windstromen, die hier pakweg 90% van het jaar aanwezig zijn dit niet veroorzaken, of minstens een aandeel in hebben?
Of komt dergelijke schuingroei overal ter wereld voor, bijvoorbeeld ook in het oerwoud bij bomen die onder de bladerdak leven?
Ik ben erg benieuwd of je een antwoord hebt, Ivana, ik vind het een leuke vraag. Ik zal het ook eens aan wat buitenlandse vrienden vragen!) In dit zelfde park waar ik het over had liggen een aantal omgewaaide bomen. Ze blijven groeien (zelfs onderwater!), maar de takken, hoewel ze aanvankelijk zelfs naar beneden groeien, groeien uiteindelijk min of meer omhoog (niet loodrecht, maar onder hoeken)
Door het (zon)licht zouden cellen trager groeien (uitdroging? andere stofwisseling (iets met zuur?), waardoor ze automatisch naar het licht toegroeien. Het bi-metaaltje van Ozewiezewoze! In een groot bos zie je dat kleine boompjes altijd kaarsrecht groeien: ze willen zo snel mogelijk naar het licht: de zon stoort de groei niet, waardoor de stam aan alle kanten met gelijke tred groeit. (is de verklaring die ik op school (biologie) leerde) Een soortgelijk iets zie je bij de zonnebloem (en ook wel andere bloemen), die draait de hele dag (met de zon)- en zolang hij bloeit, mee. Vandaar hun Franse (tournesol) en Spaanse (girasol) naam. Hoewel een boer mij ooit (in het (Andalusisch) Spaans, dus misschien begreep ik hem niet goed ) vertelde dat het kwam door lokale verschillen in de turgor van de stam??? Groet A.