In hoeveel FPS ziet het menselijk oog?

Aangezien wij licht niet zien knipperen en gewoon TV kunnen kijken moet dit in ieder geval niet zo veel zijn...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
28.1K

Het beste antwoord

Het menselijk oog, en het brein erachter, kunnen 10 tot 12 individuele beelden per seconde verwerken.

De visuele cortex houdt één beeldje ongeveer éénvijftiende van een seconde vast. Wordt in die tijd een ander beeldje getoond, dan wordt de illusie van continuïteit gewekt die film/bewegend beeld mogelijk maakt.

Vroege "stomme" films hadden een frame rate van 14 tot 24 frames per seconde. Door verbeteringen aan de projectoren is dat daarna snel verdubbeld en verdrievoudigd. Met de huidige digitale technologieën zijn natuurlijk nog hogere framerates mogelijk.

Hoewel we de verschillen niet per se bewust waarnemen, is de verhoogde framerate niet voor niets. Onderzoek door Thomas Edison wees al uit dat alle frame rates onder 46 frames per seconde je ogen snel vermoeien.

Word je snel moe achter de computer, of heb je snel last van hoofdpijn, dan is het om dezelfde reden aan te raden om de frequentie van je beeldscherm te controleren, en indien mogelijk hoger te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het oog ziet niet digitaal maar analoog. Dus het oog ziet continu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24. Daarom zitten er in films in de bios ook minimaal 24 frames per seconde :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat klop niet helemaal. Je ziet zeer zeker in een film 24fps (lager dan wordt het niet als een video geregistreerd) maar in een game is 24fps veel en veel te laag om het als een video te zien; Je moet minstens 30 hebben om het als een iet of wat vloeiend beeld te zien maar 60 is "the sweet spot".
unlimited het menselijk oog ziet even veel frames per seconds als waar het brein op kan reageren dus mensen met een snelle reactie snelheid zien meer frames dan mensen met een slome reactie snelheid
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zijn veel verschillende antwoorden hiervoor omdat het ook zeer moeilijk is om dit te testen. Zo zou je dus gewoon kunnen zeggen van laat een aantal mensen achter een monitor met 60hz (Hz = ververs snelheid van in dit geval een monitor) en iemand met 360hz een game spelen, maar zo simpel is het niet. Ook al zie je misschien geen verschil ons brein gaat hier anders over nadenken als je een hogere hz hebt op een monitor. Veel bronnen zeggen dat het menselijke oog tussen de 50 en 70 fps (= beelden per seconden) kunnen zien. Ergens klopt dit zeer zeker maar nogmaals het is niet omdat jij geen verschil ziet dat ons brein dat niet kan voelen. Zo zou je sneller in een game kunnen reageren omdat ons brein dat sneller kunnen registreren. Maar er is ook zoiets als overkill. Bij een monitor duurt het 16.6 milliseconden eer dat er iets verandert. Bij 144hz is dat al 1mimiseconden een heel groot verschil dus. Maar dat verschil wordt niet veel minder bij een hogere ververs snelheid.

Dank je wel om dit te lezen en nog een prettig leven.