in hoeverre is het aantal doden door de PEST te vergelijken met ?COVID 19 als we in die tijd zouden?

De pest schijnt zo'n 75 miljoen doden te hebben veroorzaakt wereldwijd. Stel nu dat we in een tijd van enkele honderden jaren geleden geleefd zouden hebben, zou het aantal doden dan te vergelijken zijn met de pest?

3 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
ronron1212
3 jaar geleden
Nee de pest was veel dodelijker
AnnBoo8146
3 jaar geleden
Ik denk dat de vergelijking heel moeilijk te maken is. Er is een aantal factoren, die het heel moeilijk maken.
Ten eerste wordt de pest niet veroorzaakt door een virus, maar door een bacterie. Waar het COVID-virus vooral verspreid wordt door mensen zelf, worden de pestbacteriën verspreidt door dieren (voornamelijk ratten).
Ten tweede is de medische kennis sinds de pestepidemie enorm veranderd. We weten nu hoe we de besmettingen door bacteriën zoveel als mogelijk kunnen voorkomen en wat we moeten doen om onze weerstand te verbeteren. Deze kennis wordt nu gebruikt om de kans op besmetting door het virus te verkleinen (handen wassen, oppervlaktes schoonmaken).
Ik denk wel, maar kan dat niet wetenschappelijk onderbouwen, dat als wij nu dezelfde kennis zouden hebben als in de tijd van de pestepidemie, er nog veel meer doden zouden vallen door het COVID-virus. Maar hoe groot de aantallen zouden zijn en of deze te vergelijken zouden zijn met de aantallen rond de perst, dat weet ik niet.

Antwoorden (1)

De pest was tientallen malen dodelijker dan Covid 19 nu. In de periode 1347-1352 overleed een kwart van de Europese bevolking aan de pest, de Zwarte Dood. Er zijn vele perioden met pest geweest, ook voor het begin van de jaartelling. Met totaal vele tientallen miljoenen doden.
Covid 19 is tot nu toe ook veel minder dodelijk dan de Spaanse griep, meteen na de Eerste Wereldoorlog (1918-1919). De Spaanse griep trof vooral jonge mannen en volwassenen die ernstig waren verzwakt in de oorlogsjaren. Het aantal doden van de Spaanse griep (die in drie golven kwam) wordt geschat op 25 tot 50 miljoen.
Het aantal coronadoden is nu wereldwijd ruim 2,5 miljoen.
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Laat dit aan al die mensen lezen die geloven dat Covid-19 express in de wereld is gebracht om de mensheid in z'n greep te krijgen. Het is al erg genoeg dat er eens in de zoveel tijd een verschrikkelijke ziekte de wereld over gaat. Gelukkig leven wij in een tijd van medicatie en betere hygiënische omstandigheden, zodat we samen deze ziekte beter te lijf kunnen gaan dan in vroeger tijden de Pest.
ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo dat wezen in 1347 tot 1352 dat is de vraag @SentWierda
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Wat is de vraag?
De vraag is onduidelijk: de vraag kun je op verschillende manieren lezen. Bijvoorbeeld: absolute aantallen. Bijv. percentages van de bevolking.