Is het waar dat vissen ook door hun huid ademen?

Iedereen weet dat vissen door hun kieuwen ademen. Maar ik hoorde dat vissen (soms) ook door hun huid ademen. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn een aantal soorten die inderdaad niet alleen door de kieuwen ademen. Maar de meeste soorten vissen gebruiken echter wel alleen de kieuwen.

Het beste antwoord

Dit geldt zeker niet voor de meeste vissen. Er zijn wel uitzonderingen, die wel door de huid kunnen ademen, zoals palingen. Palingen hebben een dunne huid, waar de zuurstof doorheen kan.
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mij is door mijn biologie leraar uitdrukkelijk wijs gemaakt dat vrijwel alle wezens deels door hun huid ademen. Ook de mens, en ook de vissen. In veel gevallen is dat echter niet genoeg om te overleven. Zelfs is de hoeveelheid uitwisseling van CO2 en O2 soms vrijwel verwaarloosbaar ! (maar nimmer nul.)