wat is dit voor bij?

vanmorgen zat ineens deze grote bij op ons afdakje.
hij is wel erg groot vonden we, dus vandaar dat we er wat meer over willen weten.
is deze grote normaal, of is het een koningin mss?

ik hoor graag uw reactie.
bedankt alvast.
mvg

Toegevoegd na 2 minuten:
oh ja, nog even , hij is ongeveer 3,5 cm lang
mvg

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Dit moet de Hoornaarzweefvlieg (Volucella zonaria)zijn, is een insect uit de familie Zweefvliegen (Syrphidae).

Toegevoegd na 3 uur:
Veel zweefvliegen bootsen andere, meer gevaarlijker, insecten na om zo aan predatie te ontkomen. Veel insecten etende vogels en andere dieren laten de insecten met bepaalde kleurcodes met rust, omdat ze weten dat er een steek kan volgen. Zweefvliegen hebben geen angel en kunnen dus niet steken, maar het nadoen (in kleur) van wespen en hommels helpt en komt veel voor.
Z512099