Groeien nagels sneller in zonlicht? Zo ja, hoe kan dat?

Bij het antwoord op de vraag waarom teennagels minder snel groeien dan vingernagels wordt soms oa gezegd dat dat komt door dat teennagels in het donker zitten.
Maar hoe beinvloedt dan zonlicht nagelgroei? Zou het niet veeleer zijn dat teennagels gewoon sneller slijten doordat ze in de schoen zitten en dat het gewoon lijkt alsof teennagels minder snel groeien
Zie:https://www.biologieplusschool.nl/nieuws/vraag-maar-raak/Waarom+groeien+teennagels+langzamer
Is het metabolisme misschien sneller in de zomer?

erotisi
5 jaar geleden
in: Biologie
5.9K

Antwoorden (2)

In warme klimaten en in daglicht groeien nagels sneller dan in koude klimaten en in de nacht.
Nagels groeien in de zomer dan ook sneller dan in de winter, doordat in de zomer de groeisnelheid onder invloed van meer zonlicht (UV-straling) toeneemt. Vingernagels groeien mede hierom ook sneller dan teennagels omdat deze vaak meer licht en lucht krijgen en dit bevordert de celopbouw.
fremar
5 jaar geleden
Onder invloed van zonlicht wordt vitamine D in het lichaam zelf aangemaakt, vitamine D stimuleert onder andere de opname van calcium, waaruit de nagel grotendeels is opgebouwd. Omdat vitamine D onder invloed van zonlicht in ons lichaam zelf wordt aangemaakt en belangrijk is voor de opname van calcium, groeien de nagels 's zomers sneller dan in de winter.
De teennagels groeien minder snel, vooral omdat zij dikker zijn en daarom uit meer lagen bestaan dan de vingernagels, om al die lagen te stapelen, zijn meer bouwstoffen en tijd nodig dan om een nagel in de lengte te laten groeien, daardoor groeien teennagels minder snel in de lengte dan vingernagels.