Hoe is het allereerste hartje gaan kloppen?

Ik geloof in de Bijbel, maar ben er echt serieus benieuwd naar van hoe dat is gegaan volgens bv de evolutietheorie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vast door de oerknal xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, Jelle.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga je schamen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie zo geen enkele reden in om mij te gaan schamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie dr wel 5
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gestelde vraag, ja, goeie vraag, nee.
Ik mag aannemen dat je dat wel bij biologie hebt geleerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit,dat je meer interesse gaat tonen voor meningen,die niet de jouwe zijn,siert je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel.

Het beste antwoord

Ik heb in mijn favoriete zoekmachine twee zoektermen ingetypt:

      evolution heart

Uit de vele, vele links die daaruit naar voren kwamen, heb ik de volgende snelle selectie voor je gemaakt.

http://biochemicalsoul.com/2009/02/darwin-heart-of-evolution/
Dit is een inleidende beschrijving over de ontwikkeling van het hart, vanuit het niets, via een buis met vloeistof, daarna een buis met vloeistof die zich middels spieren peristaltisch kon samentrekken, net zoals onze slokdarm en onze darmen dat nu nog doen, daarna een eenvoudig hart, en daarna een steeds complexer hart.

Ik denk dat je het beste bij deze bovenstaande link kunt beginnen.

Dan nog wat extra links:

http://pandasthumb.org/archives/2008/03/evolution-of-th-5.html
Over de evolutie van het hart. Hier gaan ze aanzienlijk sneller door bepaalde delen van deze evolutie heen, dus voor een nieuwkomer als jij zouden deze stappen te groot kunnen zijn - kijk zelf maar of je dit te volgen vindt, dat kun je zelf beter beoordelen dan ik.

http://library.thinkquest.org/C003758/Development/heart_evolution.htm
De evolutie van het hart. Ook wat grotere stappen, maar desalniettemin duidelijk beschreven. Vergeet vooral niet alle links op die pagina te volgen, anders is het volstrekt onduidelijk waar ze op doelen. Dat is meteen het nadeel van deze pagina: het is een puzzel die uit vele gelinkte pagina's bestaat, en ze laten het aan de lezer over om de puzzelstukjes aan elkaar te leggen.

http://www.physorg.com/news171116708.html
en
http://www.livescience.com/animals/090902-heart-evolution.html
Gaan over hetzelfde onderzoek. Hier wordt dieper (erg diep) ingegaan op de ontwikkeling van het reptielenhart naar het zoogdierenhart. Deze pagina's zijn eerder voor gevorderden dan voor beginners.

Toegevoegd na 21 uur:

Ik heb ook een boek voor je gevonden.

Waarschuwing:
De schrijver heeft een nogal, eh, expliciete stellingname. Als je dat aankunt (en dat zal moeilijk zijn, kan ik me zo voorstellen), heb je een zeer toegankelijk en lezenswaardig boek te pakken.

Ik heb het over het volgende boek:
Het grootste spektakel ter wereld
Richard Dawkins
Uitgeverij Nieuw Amsterdam
ISBN 978-90-468-0651-7
€ 27,50

Oorspronkelijke titel:
The Greatest Show on Earth - The Evidence for Evolution

Zie http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/books/book_extracts/article6805656.ece voor een idee van zijn (harde, direkte) stijl.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een hartfunctie/ pomp is ontstaan bij meercellige organismen die zo groot werden dat stoffen niet meer via diffusie en osmose snel genoeg door het lichaam werden verspreid. Daardoor kwamen er gespecialiseerde spiercellen die altijd samentrekken en ontspannen om een soort pomp te vormen. Het eerste hartje is dus een groepje spiercellen dat zich samentrekt en ontspant en vloeistof voortstuwt.

Het gecompliceerde hart zoals wij dat kennen bij mensen kent een lange evolutionaire weg.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de afbeelding de meerdere "hartjes" van een worm.

Toegevoegd na 42 minuten:
Nog een link over andere bloedsomlopen:

http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl061/transport/omloop.htm

En terugkerend op de kern van je vraag hoe het eerste hartje is gaan kloppen: Dit heeft te maken met het ontstaan van celdifferentiatie (specialisatie). Spiercellen zoals in de tweede afbeelding zijn gaan samenwerken zodat ze konden blijven samentrekken en ontspannen zonder "moe" te worden. Bij o.a. de zoogdieren wordt het samentrekken en ontspannen gereguleerd door electrische impulsen zodat de linkerkant in een andere fase samentrekt (en pomt) dan de rechterkant. Dit doen zogenaamde pacemaker cellen. Het eerste hartje staat hier heel ver van af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben meercellige organismen geen hart dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een plusje want ik kon het niet vinden.
Cryofiel
13 jaar geleden
De min is waarschijnlijk van een anonieme gelovige die vindt dat jouw tekst niet waar mág zijn. Van mij een plus ter compensatie. Helaas kan ik je niet ook de plus geven die je verdient voor dit geheel correcte antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grotere meercelligen hebben allemaal een soort hartfunctie om de vloeistoffen door het lichaam te pompen. Zie ook het voorbeeld van de worm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord som!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de kus,ook een plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke best duidelijk.
Op het moment dat je van eencellig stadium naar meercellige organismen gaat, krijg je het probleem dat voedingsstoffen en zuurstof niet meer bij de binnenste cellen kunnen komen. Zo zijn sponzen ontstaan: Door stroming van water, worden voedingsstoffen tot diep in het oragnisme via porien geduwt. Op een bepaald moment is er dan een organisme dat is staat is om via celverkleiningen zelf stromingen op te wekken. Feitelijk is dat het eerste hart: Actief vloeistof door je organisme kunnen duwen. Dit organisme is dusdanig veel efficienter in het opnemen van voedsel & zuurstof dat die snel kan vermeerderen.