Hoeveel cm² of mm² ziet een kegeltje?

En dan bedoel ik natuurlijk zo'n kegeltje uit je oog. Waarom een kegeltje? Omdat je in principe het scherpst ziet met je gele vlek en daarin liggen alleen kegeltjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het gaat niet om cm² of mm², maar de hoek van beeldveld.
Je ziet alleen een puntje of kleine hele scherpe hoekje. Het gaat om pixel.
Combinatie informatie van de kegeltjes vormt het beeld.
Een kegeltje ziet maar een kleur.
De gele vlek is maar 0,3 mm groot in diameter, dus een kegeltje ziet zeer weinig.
Dus een 0,1 mm² van je tv. En cm² of meer van de maan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt in de optica beter denken in beeldhoek. Langs een micrometer fovea kunnen tot 500 kegeltjes liggen op een strekkende mm. Dat betekent een hoek van 1/500ste gedeeld door 20 mm (afstand van optisch midden van de lens tot het netvlies). Dat is dus 1/10 000 radiaal oplossend vermogen, bij een ideale lens. De omstandigheden zullen niet zo heel veel van dat ideaal afwijken omdat de fovea zo vol mogelijk met kegeljes wordt volgestopt en er geen bloedvoorziening is. Dat zou nogal zinloos zijn als je die scherpte dan met behulp van de lens niet zou kunnen bereiken (Indien dat niet het geval zou zijn, dan zou dat een goed argument tegen evolutie door natuurlijke selectie zijn, dus voorlopig ga ik er maar even van uit dat de hoge dichtheid aan kegeltjes ook een functie heeft). Op een meter afstand zou je dus details moeten kunnen zien van 1/10 000 ste m , 0.1 mm, op 10 meter zijn de kleinste details die je kunt zien een mm lang. Omdat het een kwadratisch verband is moet je die oplossingen dan ook nog kwadrateren. Op 10 m afstand kun je dus een stipje van een vierkante millimeter zien.