Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre kunnen we het autonome zenuwstelsel onderscheiden van het somatische zenuwstelsel?

Mijn moeder vertelde laatst tijdens het eten over een onderzoek dat een aantal artsen bij haar op het werk uitgevoerd hadden. Bij dit onderzoek spoten ze een aantal proefpersonen medicijnen in die adrenaline-productie veroorzaakten/bevorderden, terwijl ze tegelijkertijd een bepaalde toon hoorden. Na enige tijd zorgde dit ervoor dat de proefpersonen zelf adrenaline gingen produceren nadat ze de toon alleen maar hoorden of eraan dachten, een pavlov-effect.

Ik vroeg me nu af of dit een manier is om iets dat normaal door het autonome zenuwstelsel geregeld wordt te regelen met het somatische zenuwstelsel, of dat ik dit moet zien in 2 delen, waarbij het denken aan de toon in het somatische deel gebeurt, terwijl de reactie daarop (adrenaline-productie) iets van het autonome zenuwstelsel is.

Overigens heb ik maar 2 jaar biologie gehad...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
785

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

We kunnen het zenuwstelsel onderscheiden in bewust (het somatische) en onbewust (het autonome), dit word ook wel willekeurig en onwillekeurig genoemd.
Maar het zijn verwarrende begrippen, het autonome reageert namelijk niet zomaar willekeurig, het zenuwstelsel werkt namelijk als één geheel en alle activiteiten zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, op die manier, daar had ik nog niet zo over nagedacht. Dankjewel, ik denk inderdaad dat je gelijk hebt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding