Kan een dier ook liegen?

Dieren hebben onderling ook communicatie dus ik dacht: kunnen dieren dan ook liegen tegen elkaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke gerelateerde vragen :P

Het beste antwoord

liegen is een groot woord, maar dieren kunnen de ander wel bewust op het verkeerde been zetten.
zo kunnen kauwtjes soms een indringende alarmroep afgeven als ze iets lekkers zien.
de hele groep vliegt op en weg, en de kauw die het alarm af gaf heeft het lekkere hapje voor zich alleen.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee waarom zou een dier liegen. Het goed en kwaad zit alleen maar in de mens.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit wel goed in dieren....
Ja als ik vraag aan mijn hond:
Hoe doet een poesje zegt hij steeds WOEF..
De leugenaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL!!! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die is goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo Loenie!!! wat een geheugen heb jij zeg;-)
ik denk van niet, want waarom zou een dier dat doen?
een dier communiceert als het aan zijn omgeving iets wil duidelijk maken, bijv als zebra's in een kudde lopen en worden aangevallen door leeuwen,
waarom zou de zebra dan tegen de andere zebra's zeggen dat er niks aan de hand is, terwijl ze misschien over 10 minuten dood kunnen zijn?
volgensmij zie je liegen gewoon alleen bij mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van kraaien en roeken die voedsel verstoppen voor slechte tijden is bekend dat als zij zich bespied weten door een concurrent zij vaak doen of ze iets verstoppen, maar in werkelijkheid vliegen ze met hun hapje weg om het ergens anders te verstoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liegen en bedriegen wordt vaak gezien als iets typisch menselijks, maar sommige dieren kunnen er ook wat van. Vogels en eekhoorns doen het, en nu heeft onderzoeker Brandon Wheeler gezien dat ook kapucijnapen elkaar af en toe in de maling nemen.

Mannetjes van de roodbuikeekhoorn slaan na een geslaagde vrijpartij vaak alarm. Hun kreten verschillen in niets van het geluid dat ze maken als er een roofdier aankomt, terwijl er helemaal geen gevaar dreigt. Waarom doen ze dat?

De meest waarschijnlijke verklaring is dat zo’n eekhoorn hiermee voorkomt dat het vrouwtje dat hij zojuist bevrucht heeft, ook nog door andere heren bezocht wordt. Want hij geeft zijn genen het beste door als hij de enige vader is van de jongen die later geboren worden.

Deze eekhoorns liegen dus eigenlijk. Zulk bedrog komt veel meer voor in het dierenrijk, maar het is moeilijk wetenschappelijk hard te maken. Voor je dat kunt doen, moet je eerst weten welke alarmsignalen de dieren gebruiken, en daarna moet je ze eindeloos observeren onder gecontroleerde omstandigheden.

Bij boerenzwaluwen is dat gedaan, en daarbij bleek dat deze vogels hetzelfde doen als de eekhoorns: na de seks schreeuwen dat er gevaar dreigt. Blijkbaar is het een vruchtbare strategie.

Lees meer hierover op deze site:

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/42059783/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kat weet soms zeer effectief te liegen dat ze nog geen eten heeft gehad.

Dat is niet zomaar zeuren in de hoop dat ze nog iets krijgt: ze wacht af tot degene die haar eten heeft gegeven buiten gehoorsafstand is, en geeft dán pas een heel overtuigende show weg voor degene die niet gezien heeft dat ze al eten heeft gehad.

Ja dus, dieren kunnen liegen. Dat heeft ook gewoon een evolutionair voordeel: denk aan de kievit die een roofdier weglokt van zijn nest, waardoor zijn nakomelingen veilig blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig! +1
nee.
dieren brengen elkaar natuurgetrouw wel op een ‘dwaalspoor'
maar liegen? dat doen ze niet onderling.
keihard eerlijk.