Is het waar dat slakken geen pijn voelen?

Ik hoor soms wel eens dat slakken geen pijn voelen, maar is dit waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
10.6K

Het beste antwoord

Er wordt gezegd dat er grote hersenen nodig zijn om de ervaring van pijn te kunnen laten voelen. Het verwerkingsdeel ligt namelijk in dat gedeelte.

Nu is de theorie dat wanneer organismen dat niet hebben, ze ook geen pjin kunnen voelen. Ook de "pijn-neuronen" zijn niet aanwezig.
Hetzelfde geldt voor spinnen, vliegen en heel veel insecten, geleedpotigen, kwal-achtige, etc.
(zoogdieren voelen wel pijn, die hebben allemaal de Grote Hersenen (cerebrum))

Mijn biologieleraar vatte het heel goed samen: "Als ik een spin een poot uittrek, zal deze geen pijn voelen omdat die er niet toe in staat is. Echter, zal hij wel een poot missen en anders moeten lopen. Er wordt dus wel geregistreerd dat er iets anders is. En het feit dat deze het niet voelt, betekend nog niet dat spinnen hun poten ga uittrekken. Daarvoor heb ik teveel respect voor de natuur."

Voor slakken zal hetzelfde gelden. Zout op een slak lost deze op. Pijn zoals wij dat kennen zal die niet voelen. Maar er zal wel een vlucht-reactie op gang komen omdat er direct gevaar heerst. We weten niet hoe dat aanvoelt voor dit soort organismen, zij ervaren dat wellicht als pijn.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De bronnen Wikipedia is niet vertrouwbaar. Daar worden namelijk ook zelf dingen op gezet door mensen.
SimonV
9 jaar geleden
??? Wie moeten anders informatie op Wikipedia plaatsen?
Onbegrijpelijke min -> compensatieplus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke bronnen zouden dan wel betrouwbaar moeten zijn? Welke bronnen je ook noemt, of dat nou Wiki is, of een papieren encyclopedie, of een biologieboek, ze zijn inderdaad allemaal door mensen gemaakt. Is een andere bron dan wel betrouwbaar?
Thecis
9 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat mensen dit op wikipedia plaatsen. Mensen hebben ook het internet opgezet. Wat je waarschijnlijk bedoeld is dat iedereen zomaar alles op wikipedia kan zetten. En dat klopt. Net zoals elke andere website. Het grote verschil is dat met andere websites is dat met andere websites slechts een paar mensen de inhoud aan kunnen passen waardoor er bijna geen controle is op de inhoud. Bij wikipedia kan bijna iedereen de inhoud aanpassen waardoor de controle op inhoud vele malen groter is. Je zou dus zelfs kunnen concluderen dat dus wikipedia gemiddeld veel betrouwbaarder is. Maar punt terzijde heb ik de bronnen gebruikt voor de uitspraak dat het pijncentrum in de grote hersenen zit. Dat had je gezien als je ook de bronnen gelezen had (in ieder geval ingezien had). Verder heb je waarschijnlijk het antwoord niet goed doorgelezen omdat ik ook in ga op het feit dat alhoewel niet-gewervelden (dank Z512099, kon niet op het woord komen toen ik het schreef). geen pijn kunnen voelen door het niet hebben van grote hersenen, er zeker wel een "paniek" reactie kan ontstaan. Jammer dat je daar niet op in gaat dan...

Andere antwoorden (2)

Om pijn te voelen moet je een zenuwstelsel hebben. Maar omdat slakken dat niet hebben voelen ze dus geen pijn. Maar ze hebben wel emoties, dus als je stoer gaat doen als mens tegen een klein slakje, dan voelen ze wel angst....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
En wat draagt dit bij?Hoe weet je dat ze emoties hebben? Wellicht een bron?
En hoe beschrijf je precies "stoer doen tegen een klein slakje"?
Thecis
9 jaar geleden
Oh ja, hoe weet je dat je een zenuwststelsel moet hebben om pijn te kunnen voelen?
Wellicht zou je het hier na kunnen lezen:
nl.wikipedia.org/wiki/Cortex_cingularis_anterior
Er zijn aanwijzingen dat ook slakken wel degelijk pijn voelen, dus als je zout strooit op een slak zou je kunnen aannemen dat die dat voelt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ongewervelde dieren als kreeften, garnalen, mosselen, inktvissen en krabben worden volop gegeten en vaak op gruwelijke wijze vermoord. Deze dieren zijn al 700 miljoen jaar op de aarde aanwezig. In tegenstelling tot gewervelden (zoogdieren, vissen, vogels, reptielen en amfibieën) hebben ze geen wervelkolom en hun hersenen zijn anders gestructureerd. Daarom wordt vaak gedacht dat ze geen pijn voelen. Dit is echter niet waar.

Wetenschappers vonden bij verschillende soorten opiumachtige stoffen terug, die ook in het menselijk lichaam voorkomen en die pijn verzachten. Toen men dergelijke opioïden toediende aan ongewervelden als slakken, garnalen, wormen en insecten, reageerden zij op dezelfde wijze als mensen.

Hoewel er nog geen algemeen, sluitend wetenschappelijk antwoord is gegeven op de vraag of alle ongewervelden pijn kunnen ervaren – er zijn namelijk zo’n 1,3 miljoen ongewervelde diersoorten – blijkt uit alle onderzoek dat er tot nog toe naar gevoerd is dat pijnbeleving, bewustzijn, leervermogen en geheugen aanwezig zijn bij deze dieren. Dit geldt ondermeer voor kreeften, krabben, garnalen, mosselen en inktvissen.

In verschillende landen, zoals Engeland, Noorwegen, Australië en Nieuw-Zeeland, hebben schaaldieren en inktvissen al dezelfde status als gewervelde dieren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Besluit: alles dat leeft kan pijn beleven.
Z512099
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Goed antwoord. Het ervaren van pijn zal wellicht niet op dezelfde manier gaan, maar dat ze iets ervaren is al lange tijd duidelijk. Het maken van opioiden wist ik niet. Dank daarvoor.
Oh ja, én geen wiki-bron :-) +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien pijn een interne ervaring is weet je natuurlijk nooit of iemand anders pijn voelt, zelfs bij mensen. Ik denk van wel dat er een zenuwstelsel voor nodig is, en slakken hebben ook een hersenen, welliswaar veel kleiner dan de onze. Als je een slak met een speld prikt schrikken ze en laten verschillende reacties zijn. Dat zouden wel aanwijzingen kunnen zijn dat er ook pijn wordt gevoelt. Maar in welke mate, en op welke manier? Geen benul. Wat is met insecten, wormen, sponsen, planten, pantoffeldiertjes, bacteriën, en ga zo maar door. Ergens moet wel een grens zijn. Pijn is sowieso een raar verschijnsel. Als wij onze hand verbranden, waarom voelen wij dan pijn? Zou het niet volstaan om de hand meteen snel weg te trekken? Zou zich een aparte vraag van kunnen ontspinnen.