Weet iemand waarom de zomertijd werd ingevoerd en waarom ?

Ik zou graag meer info willen bekomen over wat het nut is van de "zomertijd" en hoe dit het bioritme van het leven bepaalt ? kan iemand mij een zinnig antwoord geven mbt dit onderwerp ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (5)

Omdat we dan beter gebruik kunnen maken van het natuurlijke licht,dat bespaart geld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord, maar hij verdient wel een toevoeging; Geld besparen was de bedoeling, en lange tijd ook het geval, maar sinds een paar jaar ligt in de zomer het electriciteitsverbruik hoger dan in de winter. Door de zomertijd maken we beter gebruik van het beschikbare daglicht, maar dankzij de airco besparen we er geen geld meer mee.
Dat was de Britse aannemer William Willet. In 1905 realiseerde hij dat een groot deel van de Londense bevolking sliep terwijl het al lang dag was. Het verhaal gaat dat hij er van baalde dat hij 's avonds zijn golfpartijen moest stoppen omdat het donker werd.

Tot aan zijn dood in 1915 heeft Willet gelobbyd om in Groot-Brittannië de zomertijd in te voeren. Hij zag grote economische en praktische voordelen.

Toch was het Duitsland dat tijdens de Eerste Wereldoorlog op 30 april 1916 als eerste de zomertijd invoerde als maatregel om kolen te besparen in oorlogstijd. Duitslands bondgenoten en Groot-Brittannië en neutrale landen (waaronder Nederland) volgden snel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het meest voor de hand liggende voordeel is dat het niet al 's nachts licht wordt en dat het 's avonds langer licht is. Daarom verbruiken huishoudens 's avonds minder stroom, omdat er pas later verlichting nodig is.

Toen in 1916 de zomertijd werd ingevoerd, leverde dat een redelijke besparing op. Nu is door een veranderende consumptie van elektriciteit de besparing een stuk kleiner geworden. Het verzetten van de tijd heeft nu vooral een praktisch voordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het KNMI zegt daarover het volgende:

Het grote voordeel van de zomertijd is het effciënter gebruik van het daglicht. Als er geen zomertijd zou bestaan zou het eind juni al tegen half vier 's nachts licht worden en tegen half tien 's avonds is het weer donker. Dat was ook het argument waarmee de Londense aannemer William Willet de zomertijd in 1907 introduceerde. Op een pamflet schreef hij "gedurende de helft van het jaar schijnt de zon al een paar uur als wij nog liggen te slapen en gaat ze al onder als we thuiskomen van ons werk. Waarom zetten we de klok in die periode niet vooruit?" Zijn ideeën werden eerst belachelijk gemaakt maar twee jaar na het uitbreken van de eerste Wereldoorlog werd de zomertijd in de hele wereld geruisloos ingevoerd als besparende maatregel. Direct na de Tweede Wereldoorlog is de zomertijd weer afgeschaft, maar in 1977 is de zomertijd weer ingevoerd. Bij die herinvoering ging er nogal wat mis en waren er ook twijfels, zo melden de stukken die indertijd naar de Tweede Kamer zijn gestuurd. Zo waren uitgevers van agenda's te laat op de hoogte van de herinvoering van de zomertijd en waren ook de getijtafels niet aangepast. Lastig was ook dat Duitsland toen nog niet meedeed en een afwijkende tijd had, wat met name problemen gaf bij grensoverschrijdend vrachtverkeer. Verder waren er bezwaren uit de agrarische hoek: de boeren moeten veel langer doorwerken terwijl anderen van hun avondrust genieten. Ook waren wat meer klachten over geluidshinder vanwege tuinfeestjes. Ook uit de horeca, die tegenwoordig enthousiast is, kwamen klachten. Het personeel moet langer werken, de gasten komen later en men gaat na het werk liever meteen naar huis om nog van de lange avond te genieten dan naar een kroeg.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de zomertijd wordt het niet zo vroeg in de nacht licht, terwijl 's avonds een uur langer van daglicht kan worden geprofiteerd. Zonder zomertijd zou het eind juni tegen half vier licht worden en tegen half tien 's avonds donker. Dankzij de zomertijd verschuift de daglichtperiode een uur. Dit zou moeten leiden tot energiebesparing. Het nut hiervan is niet wetenschappelijk aanget
In Nederland is de zomertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd. Ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Uitvinder is de Engelse aannemer William Willett in 1907.

De invloed van de zomertijd op het slaapritme is groter dan gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) en de Ludwig-Maximilians-Universität in München.
Het onderzoek wijst uit dat de zomertijd een langdurig en groot effect heeft op de biologische klok van mensen.
Een kwart van de wereldbevolking heeft elk jaar met zomertijd te maken.
Verstoord slaapritme
Voor het onderzoek hebben de wetenschappers 50 duizend mensen over de hele wereld een online vragenlijst laten invullen. Hieruit kwam naar voren dat vooral avondmensen, na het ingaan van de zomertijd, kampen met een verstoord slaapritme. Zodra de klok weer een uur terug gaat, verdwijnen de problemen, aldus de onderzoekers.
Licht
Volgens de onderzoekers wordt de biologische klok van mensen vooral aangestuurd door licht. In de winter loopt onze klok ongeveer gelijk met de momenten waarop het licht en donker wordt. In de zomer gebeurt dit echter niet en wordt het interne ritme van mensen niet aangepast. "Daardoor slapen we minder en neemt de kwaliteit van onze slaap in de zomermaanden wellicht af", aldus de wetenschappers.
Voortplanting
De onderzoekers vermoeden bovendien dat de introductie van de zomertijd een van de oorzaken is van het feit dat het voortplantingsgedrag van mensen de afgelopen decennia minder seizoensgebonden is geworden. Onze biologische klok raakt door de zomertijd zo in de war dat hij niet meer goed in staat is te bepalen in welk seizoen we zitten, stellen zij.
Afschaffen
Omdat uit het onderzoek blijkt dat het effect van de zomertijd op onze biologische klok veel groter is dan voorheen werd gedacht, pleiten de onderzoekers ervoor de zomertijd opnieuw te bekijken en eventueel zelfs af te schaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het waren economische redenen om de zomertijd in te voeren. Om psycholologische redenen hadden ze het beter achterwege kunnen laten.