Met de pezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met inderdaad pezen en banden.
Pezen zijn de uiteinden van spieren en bestaan uit evenveel vezelds als er fibrillen in de betreffende spieren zitten.
Pezen kunnen ook brede vlakken zijn, zoals bij de monnikskapspier die over de bovenkant van je rug en schouders ligt.
Hij kan veel kanten optrekken, ook met kaakspieren is dat het geval.
De tong is een verhaal apart, zit vast op een plaats maar kan alle kanten op.
Pezen zijn in verhouding tot hun diameter buitengewoon sterk en bewegen meestal in een schede, zodat ze gesmeerd worden.
Zo lopen ze niet vast en beschadigen ze niet door wrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een pees is een verbinding tussen een spier en een bot, waarmee de spieractiviteit op het bot wordt overgedragen. Een pees is een vaste en witglanzende structuur, die rond (als een koord of een kabel) of vlak (als een veiligheidsgordel) kan zijn.

Je kunt er vrij makkelijk een ontsteking aan krijgen, zeker als je ouder wordt. Een peesontsteking is overbelasting door het maken van repeterende bewegingen, zware voortdurende belasting, vibraties of langdurige blootstelling aan kou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de spier loopt vanuit het midden gezien, over in pees, welke aan het bot zitten. Dat is bindweefsel, heel sterk en rekt niet.