hoe kan het dat je je eigen stank niet ruikt?

Als je bijvoorbeeld net een bruinvis hebt gelanceerd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn altijd de meest stijlvolle vragen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je ruikt hem wel...maar het is van je eigen...
legt je buurman dezelfde bruinvis...ga je over je nek, van de stank...
jc54
13 jaar geleden
Als je een diepspoel w.c. hebt, dan duikt jouw bruinvis gelijk met een plons onder water, en dan ruikt jouw buurman hem ook niet meer.

Antwoorden (6)

Je neus raakt letterlijk verzadigd met die geur, waardoor je voortdurende vlagen ervan niet meer kunt oppikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je went heel snel aan geuren, en je bent zo gewend aan je eigen geur dat hij je neus niet meer opvalt.

Dames die veel parfum gebruiken, ruiken zels ook echt niet dat ze zo'n wolk achter zich aanslepen, net zo min als mensen die op een boerderij wonen, de dieren ruiken.

Er zijn tegenwoordig zelfs luchtverfrissers die volgens dit principe werken: elk kwartier een ander pufje anders went je neus er aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En méuren dat het dan doet in huis ; kijk niet raar op als je visite hoestend en kokhalzend de kamer uit rent. Welke idioot dát ooit heeft kunnen bedenken........
Jouw stank is even erg, als die van de buurman.
En je ruikt je eigen stank ook wel degelijk. Het enige verschil is, dat je er geen last van hebt. De reden is, dat jouw stank, voor jou, onvermijdelijk is, en daarom stoort het je niet. Dat het je niet stoort, is iets heel anders dan dat je het niet zou ruiken.

Denk eens aan ouders van een baby. Zij moeten een paar keer per dag zo'n kind "uit de poep" halen, en een schone luier omdoen. Ook daar geldt, dat het wel degelijk stinkt, en dat die ouders het ook beslist ruiken. Maar het stoort niet, want het is onvermijdelijk en er staat zoveel tegenover, dat die stank geheel in het niet valt. Dat schattige baby'tje is namelijk 10 keer zo belangrijk als de stank. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bioloog vind ik dat dit antwoord ook een punt verdient. Stippel en Suzy geven ook een goede verklaring (gewenning en verzadiging), maar het voorbeeld van de baby is erg goed. Het stinkt, maar ze zijn zó lief ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dat komt niet vaak voor dat ik een complimentje krijg van een echte bioloog! ;-)
Ik zat later nog te denken: vreemd eigenlijk dat we koeienmest ook niet vinden stinken. Het is een soort natuurlijke reuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha. In feite is het vrij simpel. Je zintuigen registreren, je hersenen verwerken. Maar die verwerking is verre van objectief.
Je hersenen zijn er op gemaakt om constant alle veranderingen waar te nemen.
Als je plotseling een hard geluid hoort, dan schrik je.
Als je constant een hard geluid hoort, schrik je niet.
Als je plotseling iets ziet vallen, kun je ook het reflex hebben er achter aan te gaan. Maar als iets blijft vallen, heb je dat niet.

Dit komt dus omdat je hersenen er op gemaakt zijn constant veranderingen te registreren. Naar verloop van tijd zal een prikkel (bijv. hard geluid) afnemen. Dit heet gewenning. Je hoort het geluid dan nog wel net zo hard, alleen het went.
Dit is ook logisch, want verandering, kan gevaar betekenen. En vroeger betekende dat dat je extra alert moest zijn op je omgeving.

Dat is net zo als bij jouw geur. Dat is jouw geur. Iedere dag ruik jij die geur. Die geur gaat dus naar verloop van tijd wennen, en dus prikkelt dat je hersenen minder. Je lijkt het minder goed waar te nemen. Net als de parfummonsters, die hebben zelf ook niet meer door dat er zo'n parfumwalm achter hun aan komt zetten.

Maar de geur van jouw buurman ruik je niet iedere dag een tijdje. Die geur zal dus veel prikkelender zijn voor jouw.
Maar, naar verloop van tijd, als je iedere dag bij hem op de wc gaat zitten (gek scenario) zul je zijn geur ook niet meer ruiken. Net als de ouders die hun baby's verschonen, om maar een andermans voorbeeld te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ha, Ginopietermaai. Jij bent zeker een man! Het is me wel eens vaker opgevallen dat mannen van zichzelf nooit vinden dat ze stinken. Ze hebben absoluut geen problemen met stinksokken, zweetgeur, te lang gedragen kleding of bruinvissen.
Vrouwen vinden vaak juist heel snel van zichzelf dat ze stinken en gebruiken allerlei geurtjes om dit te verdoezelen of houden zichzelf superschoon.
Vrouwen zullen niet snel de geur van bruinvis achter willen laten op een toilet. Daar moet een spuitbus bij.
Ik ben er nog niet achter hoe dit komt. Misschien heeft dit te maken met het afbakenen van territorium, of zijn mannen zekerder van zichzelf. In ieder geval zou het eens grondig uitgezocht moeten worden want het zorgt voor menig relatieconflict : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewenning is het goede antwoord.