Mijn zus en ik zijn zussen en nichten tegelijk, hebben wij nu dubbel dna?

Mijn zus en ik hebben dezelfde vader, en onze moeders zijn zussen. Zijn er meer mensen die dit hebben en hoe zit het nu met de verdeling van het DNA?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (2)

Ok , jullie zijn dus halfzussen. Gemiddeld statisch gezien lijken jullie genetisch minder dan 50% op elkaar in vergelijk met volle broers/zussen. Maar wel weer meer dan 'normale' halfzussen omdat jullie DNA van een gemeenschappelijke oma hebben. Dus zullen jullie gemiddeld genomen tussen de 25 en 50% genetisch op elkaar lijken.
erotisi
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja klopt wij zijn half zussen, en onze moeders zijn wel volle zussen. Het is heel vaag, mijn zus heeft ook weer een zusje van haar moeders kant, welke dus mijn nichtje is. En ik heb weer een broertje van mijn moeders kant zeg maar, welke dus weer haar neefje is.
Dubbel DNA bestaat niet.
Genetica is erg complex, dus ik probeer het hier zo eenvoudig mogelijk te houden.Het DNA zit in de chromosomen. In menselijke cellen komt elk chromosoom 2 x voor, behalve in de geslachtscellen (1 x). De vader geeft één chromosoom die versmelt met die van de moeder. Zo ontstaat een bevruchte eicel met weer dubbele chromosomen welke eigenschappen (genen) bevatten van zowel de vader als de moeder. Zoals jij aangeeft zijn jullie half-zussen en nichten. Jullei hebben dus genen meegekregen van je vader en ook van een van de moeders die op hun beurt weer genen hebben meegekregen van hum vader en moeder. Er zullen dus heel veel genen met elkaar overeenkomen en je zult dus vee eigenschappen van elkaar herkennen binnen de familie.
Bedenk echter, dat sommige eigenschappen dominant zijn (de overhand hebben) en andere recessief (worden onderdrukt in de uiting).
Sorry voor de tikfoutjes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel voor de duidelijke uitleg. Dat klopt inderdaad wij hebben veel overeenkomsten qua karakter eigenschappen. :)