wanneer is de olifant ontstaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
5.7K
fremar
5 jaar geleden
De geschiedenis van de olifant begint al heel vroeg in de tijd. Meer dan 4000 jaar geleden zijn er al tekeningen gemaakt waarop olifanten te zien zijn die dingen helpen tillen voor de mens. Onderzoekers geloven dat de mammoet (die inmiddels uitgestorven is) de voorouder van de olifant moet zijn geweest. De mammoet was meer behaard dan de olifant en de haren van de mammoet waren ook flink stugger, onderzoekers denken dat dit door een evolutionair proces veranderd is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De olifant is geschapen door de schepper. Een exacte jaartal heb ik niet maar wat ik wel weet is dat de mens er toen nog niet bestond.

Antwoorden (1)

Zo'n 7,6 miljoen jaar geleden is de familie van de Elephantidae in Afrika ontstaan. Je kunt niet stellen dat de mammoet de voorouder is van de olifant. Olifant en mammoet zijn met elkaar verwant omdat ze een gemeenschappelijke voorouder hebben, maar ze hebben zich langs verschillende lijnen ontwikkeld. De Aziatische olifant is het meest verwant aan de wolharige mammoet, meer nog dan aan de Afrikaanse olifant.
De oudste voorouder van de olifantachtigen leefde 58 miljoen jaar geleden in Marokko.

Door een fossiele tand te bestuderen die werd gevonden in een rivier in Alaska konden wetenschappers de genetische samenstelling van de mastodont te vergelijken met die van de huidige olifantsoorten en een stamboom maken. Daaruit bleek dat de Afrikaanse olifanten zo’n 7,6 miljoen jaar geleden begonnen af te wijken van zowel de Aziatische olifant als van de mammoet. Een miljoen jaar later gingen ook de Aziatische olifant en de mammoet ieder hun eigen weg.
Amadea