Weet iemand met zekerheid of boombladeren ongezonde stoffen in zich op kunnen nemen? Stelde deze vraag eerder, maar kreeg toen vermoedens, geen feiten

Ik gebruik graag blad om in de winter kale aarde van de moestuin af te dekken. Dit geeft mooie rulle grond in t voorjaar. Bodemleven stijgt ook.
Ik vraag me echter af of het blad bv uitlaatgassen en andere verontreinigingen in zich op neemt die zo in de bodem komen.
En als bomen bijv 10 meter verderop staan, is het dan minder? Wat is de grens?
Of zou het voordeel van afdekken en humuslaag groter zijn dan een, hopelijk minieme hoeveelheid mogelijke schadelijke stoffen die het blad opgenomen heeft. Als dit gebeurd, want dat is de hoofdvraag: neemt een boomblad schadelijke stoffen op?

Vermoedens graag bij reactie en feiten, liefst onderbouwd, bij antwoord;-)
Merci!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Planten kunnen gewoon uit de bodem verontreinigende stoffen opnemen. Een voorbeeld daarvan: wilgen worden gebruikt om zware metalen op te nemen uit grond die ernstig verontreinigd is met zware metalen. Die verontreinigende stoffen die in de grond zitten en daar uitlogen, komen dus in de plant, en uiteraard ook in de bladeren.

Of bladeren fijnstof en roet kunnen opnemen uit de lucht: in de regel niet. Het fijnstof slaat neer op de bladeren en zal door regen gewoon eraf gewassen worden.
Dan komt het dus automatisch al in de grond terecht, door het toepassen van bladeren als humusverrijking in je bodem zal de grond niet ernstiger verontreinigd raken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betreft fijnstof en roet heb je het een beetje mis:Als ik het heb over roet dan bedoel ik daarmee koolstof.Het is immers bekend dat op de plaatsen waar vulkanen staan en waar vulkaan as licht,dat juist daar de grond het meest deze vruchtbaarst is.
Deze as is niks anders dan koolstof,en het is bekend dat koolstof door planten (bomen) word opgenomen en de koolstof ook nodig heeft,en na het verwerken van het koolstof ademt de boom zuurstof uit.
Een interesant weetje is,dat Nasa van plan is een heleboel koolstof op de planeet Mars te krijgen,en daarbovenop een heleboel boom en plantenzaden,de planten leven van de koolstof en de planten produseren daarvoor zuurstof op zodoende een adembare atmosfeer op Mars te zorgen.
Vulkaan as en dus koolstof zorgen op Aarde voor het broeikaseffect,op Mars zou het voor een zuurstofrijke atmosfeer kunnen zorgen.
Dit alles toont dus wel degelijk aan dat fijnstof en roet,in de regel wél door planten worden opgenomen,en wel samen met het regenwater,en ja,ook op Mars regend het af en toe.
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.sciencedaily.com/releases/2008/09/080925083213.htm
Mars bewoonbaar maken,hoe?1
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2001/ast09feb_1/ Mars bewoonbaar maken met koolstof of kooldioxide,hoe?2
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://www.popsci.com/science/article/2011-04/fyi-can-we-make-mars-habitable-pumping-atmosphere-full-oxygen
Mars bewoonbaar maken met groen,hoe?3
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2001/ast26jan_1/
crispy
12 jaar geleden
Het proces om CO2 op te nemen en O2 uit te stoten is essentieel anders dan het opnemen van pure koolstof.
En het gaat erom of de bladeren gebruikt kunnen worden als humusverrijking in de bodem, daarvoor geldt dat de regen deze verontreinigingen al zoveel meer in de grond brengt dan wat er door de bladeren wordt toegevoegd, dat het daarom geen probleem is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral de laatste zin was de info waar ik naar zocht! Merci!

Andere antwoorden (1)

Ja bomen kunnen wel degelijk schadelijke stoffen opnemen.
Dat doen ze met hun wortels en bladeren.
Maar je kunt rustig blad op de aarde van je tuin leggen want de grond neemt door zure regen dezelfde stoffen op.
Zelf doe ik dat ook, houtsnippers, blad en gras, prima voor de grond en groei van de planten.

Toegevoegd na 2 minuten:
En een grens zal er niet zijn, de wind en de regen nemen heel veel en ver weg de stoffen mee.
Dus dat is niet aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, dan ga ik gewoon door en kan ze ook van een parkeerplaats in de buurt gebruiken, die ligt straks vast vol, wel zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja een goed idee en een prima mulch voor de grond.
Bijkomend voordeel, het houdt onkruid tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de hoofdreden. Inmiddels ligt bijna alles onder een deken van blad. Ik zag er al kikkers (eten naaktslakeieren, hiep hoi) Blad verrijkt het bodemleven en de aarde is in de lente vrijwel klaar voor gebruik.
De laag moet wel dik genoeg zijn en de grond vrij van ongewenste planten. Mn zuring, brandnetel en boterbloem gaan anders gewoon door.
mooi weer om nog een voorraadje blad te verzamelen;-0