Als kind heb ik geleerd dat mensen verstand hebben en dieren slechts een instinct. Is dat nog steeds zo ?

We zijn de laatste jaren steeds meer in gaan zien dat dieren eigenlijk niet zo anders in elkaar zitten als mensen. Is die oude stelling dan nog wel houdbaar ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

nee, het wordt steeds duidelijker dat ook dieren emoties kunnen hebben, en hun verstand kunnen gebruiken.
denk aan het feit dat veel dieren gereedschap gebruiken.
ik moet ook denken aan een filmpje wat ik ooit zag: kraaien die bij een stoplicht noten op de straat gooien, wachten tot het verkeer de noten heeft gekraakt, en die bij rood licht heerlijk nootjes kunnen peuzelen.
me dunkt dat dit meer te maken heeft met verstand dan met instinct.
we stappen gelukkig steeds meer af van het idee dat je de superieure mens hebt, dan een hele tijd niets, en dan de dieren.
er is wel degelijk overlap, zowel wat verstand als emoties betreft.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de notenkraak-anekdote moet wel vermeld worden dat dit gebaseerd is op ervaring-herhaling. De kraaien dachten niet: laat ik noten voor een autoband leggen en wachten totdat de noten gekraakt zijn. Toevallig gebeurde het eenmaal, en dan is het simpelweg een kwestie van herhalen.
Rieneke1
12 jaar geleden
evenzogoed verstandig van ze om het te herhalen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het herhalen van een manier om voedsel te vergaren kun je ook puur zien als overlevingsdrang, dus instinct. Het blijft een lastig onderwerp...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo moesten vroeger de doppen van de melkflessen in Groot-Brittannië aangepast worden. De pimpelmezen hadden ontdekt dat een bepaalde kleur dop op flessen volle melk zat, en pikten die (alufolie)dop open om de room van de melk te snoepen ;-)
Er zijn veel van dat soort voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag op tv een docu over kraaien en div. andere vogels en wetenschappers die hier onderzoek naar doen vertelden dat genoemde vogels een intelligentie hebben te vergelijken met een 7-jarig kind.
Ze lieten zien dat deze dieren in staat zijn problemen op te lossen: een teken van intelligentie.
Er was ook een Beo die zelf oplossingen zocht om zelf het slot van zijn kooi open te maken op verschillende manieren en die gebruikte hierbij z'n pootje om het slot vast te pakken en z'n snavel om het sleuteltje om te draaien.
Echt interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viridiflavus: dit is ook geen site voor wetenschappelijk onderzoek.

Andere antwoorden (1)

Dit is duidelijk een geval van 18 e eeuwse "wetenschap" die de borreltafel nog beheerst. Moderne gedragswetenschap heeft andere benaderingen, die op gedrag kunnen worden toegepast. Instinct is wel nog steeds een begrip dat voor soortspecifieke onveranderlijke en complexe gedragspatronen wordt gehanteerd, maar ook niet zo goed houdbaar, omdat er altijd ook wat aangeleerd gedrag bij komt.

Het werk van Niko Tinbergen is een goede start (er staan interessante films van Tinbergen over zijn onderzoeken op youtube). Tot dan toe was het gedrag nooit op een erg wetenschappelijke manier onderzocht. Tinbergen is de man geweest die een wetenschappelijke methode van gedragsstudie in gang heeft gezet.

Darwin is ook we; interessant om te lezen, maar je moet bedenken dat toen zelfs de genetica nog nauwelijks bekend was. Een erg stevig fundament voor gedragsbeschrijving had Darwin dan ook niet, maar zijn redeneringen en nauwkeurige beschrijvingen maken veel goed.